لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به چین: رویارویی با غرب قابل اجتناب است


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ۲۱ می (۳۱ ثور) در پایان نشست سران گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد برتر جهان تلاش کرد به چین اطمینان بدهد که رویایی با غرب قابل اجتناب است.

این اظهارات رییس جمهور بایدن در پایان نشست سه روزهٔ گروه سران جی-۷ در حالی بیان شد که اعضای این گروه فشارها را برای مقابله با تهدید‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی چین افزایش داده اند.

رییس جمهور بایدن در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ اندیشهٔ قطعی وجود ندارد که منازعه با چین غیر قابل اجتناب است.

با این حال، رییس جمهور بایدن تاکید کرد که اعضای گروه جی-۷ و سایر شرکای منطقه‌ای ایالات متحد در برابر تهاجم احتمالی بیجینگ بر تایوان، به صورت هماهنگ ایستادگی خواهند کرد. بایدن در مورد حملهٔ احتمالی چین بر تایوان گفت که امریکا و شرکای آن نسبت به هر وقت دیگر در این راستا متحد اند.

رییس جمهور ایالات متحده با اشاره به پالیسی امریکا مبنی چین واحد گفت که کشورش به حفظ پالیسی چین واحد موافق است.

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

بایدن با اشاره به وضعیت موجود تایوان گفت که نه چین و نه تایوان می‌توانند که به صورت مستقل چیزی را که می‌خواهند، اعلام کنند و تاکید کرد که توافق دوجانبه جدید باید به وجود بیاید.

بایدن هشدار داد که متحدان غربی "از تایوان انتظار ندارند که به طور مستقل اعلام استقلال کند." رییس جمهور امریکا در عین حال به چین هشدار داد که بر تایوان خود مختار که بیجینگ آنرا یک ولایت جدا شده از خود تلقی می‌کند، حمله نکند.

رییس جمهور بایدن در مورد حملهٔ احتمالی چین بر تایوان هشدار داد که " درک واضحی در میان اکثر متحدان ما وجود دارد که در واقع، اگر چین به طور یکجانبه اقدام کند، پاسخی در پی‌ خواهد داشت."

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

چین در سال‌های اخیر فشار خود بر تایوان را افزایش داده است تا این جزیره که حکومت آن دموکراتیک است، حاکمیت بیجینگ را بپذیرد. حکومت تایوان گفته است که خواهان صلح است، اما هشدار داده است که در مقابل حملهٔ چین از خود دفاع خواهد کرد.

روابط ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر پرتنش بوده است. این روابط به دلیل مناقشات تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور، به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است. علاوه بر آن، جاه طلبی بیجینگ در دریای جنوب چین و مناقشۀ آن با تایوان از دیگر مسایلی بود که روابط چین و ایالات متحده را به شدت پرتنش ساخته بود.

XS
SM
MD
LG