لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ با برنامهء ویزه ماهرین تکنالوژی چی خواهد کرد؟


ویزۀ H-1B امریکا به کارگران ماهر خارجی که در رشته های مشخص به خصوص تکنولوژی مهارت دارند، صادر می گردد.
ویزۀ H-1B امریکا به کارگران ماهر خارجی که در رشته های مشخص به خصوص تکنولوژی مهارت دارند، صادر می گردد.

برنامۀ ویزه ایالات متحده برای ماهرین تکنولوژی در ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب امریکا، و لوی سارنوال پیشنهادی وی، جف سِشنس، ممکن مورد بررسی موشکافانۀ بیشتر قرار بگیرد.

ویزۀ H-1B، همه ساله برای ۶۵ هزار کارگر خارجی و ۲۰ هزار فارغ التحصیلان خارجی اجازۀ کار را در ایالات متحده می دهد. وکلای مدافع پناهندگی می گویند، صنعت تکنولوژی در امریکا که تلاش می کند تا این برنامه گسترش یابد، حال ممکن در وضیعت تدافعی قرار بگیرد تا وضع موجود را حفظ کند.

در جریان مبارزات انتخاباتی، آقای ترمپ در مورد صدور این نوع ویزه، اظهارات ضد و نقیض داشت: گاهی صدور این نوع ویزه را مورد انتقاد قرار می داد و گاهی هم صدور آنرا برای حفظ و جذب استعداد شهروندان خارجی را، مهم تلقی می کرد.

اما سناتور جف سِشنس، لوی سارنوال پیشنهادی آقای ترمپ، از دیر مدت زمان به این سو، در صدد محدود کردن برنامۀ صدور ویزه برای متخصصین تکنولوژی بوده است. سال گذشته آقای سِشنس قانون را در سنای ایالات متحده معرفی کرد که هدف آن دسترسی کمتر این ویزه به شرکت بزرگ مثل انفوسس می باشد. این گونه شرکت ها، بیشترین دسترسی را به ویزۀ H-1B دارند و آنرا به متخصصین تکنولوژی که خواهان کار با شرکت های امریکایی اند، فراهم می کنند.

آقای جف سِشنس با انتقاد از صدور این ویزه، در ماه فبروری امسال در جریان جلسۀ استعماعیۀ سنای ایالات متحده گفت که صدور این ویزه ها موجب شده تا هزاران کارگر خارجی، جاگزین کارگران امریکایی شوند.

گرین کارت

هدف صدور ویزۀ H-1B جذب کارگران مشاغل تخصصی است که در اکثر موارد، کارگران حد اقل در سطح کالج تحصیل داشته باشند.

به صورت عموم، شرکت های تکنولوژی مثل مایکروسافت و گوگل در اغلب موارد کارگران بسیار ماهر خارجی را با پرداخت معاش خوب، استخدام می کنند. در اکثر موارد، این شرکت ها، به کارگران ماهر خارجی کمک می کنند تا گرین کارت یا اجازۀ اقامۀ دایمی را در ایالات متحده، به دست بیاورند.

بر عکس، شرکت های مثل انفوسس و خدمات مشورتی تاتا که هر دو هند مستقر اند، با استفاده از فرصت، ویزۀ H-1B را به کارگران کم در آمد فراهم می کنند و منتقدین می گویند که در اکثر موارد، آنان به گرین کارت دسترسی پیدا نمی کنند.

ادارۀ خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده، هر سال یکبار ویزۀ H-1B به شکل لاتری، فراهم می کند. در سال جاری، شرکت ها ۲۳۶ هزار در خواست را برای کارگران خارجی ثبت کرده اند، اما تعداد این ویزه ها در سال جاری فقط به ۸۵ هزار می رسد. این ویزه ها، برای شرکت های استخدام کننده فراهم می گردد، نه کارگران که استخدام می شوند.

اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه شرکت های مثل والت دیزنی را مورد انتقاد قرار داده اند و ادعا می کنند که این گونه شرکت ها با استفاده از ویزۀ H-1B، کارگران بخش تکنولوژی معلوماتی امریکا را با کارگران خارجی با مزد کم، عوض می کنند.

XS
SM
MD
LG