لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: اگر طالبان می‌خواهند جدی گرفته شوند، با زنان باید به احترام رفتار کنند


سخنگوی قصر سفید، روز سه شنبه ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) گفت که اگر طالبان می‌خواهند جدی گرفته شوند، باید به گونه‌ای عمل کنند که به زنان احترام بگذارند.

کارن ژان پییر گفت: "اگر آنان [طالبان] می‌خواهند جدی گرفته شوند،‌ اگر می‌خواهند ما با آنان گفتگوی واقعی داشته باشیم،‌ آنان باید به گونه‌ای رفتار کنند که به گونهٔ مثال، با زنان به گونهٔ محترمانه برخورد صورت بگیرد."

اظهارات این مقام قصر سفید در حالی بیان شده است که طالبان در اوایل ماه اپریل ادامهٔ کار کارمندان زن را در ادارات سازمان ملل متحد ممنوع اعلام کردند.

پیش از این ملل متحد روز سه‌شنبه گفت که اگر این سازمان نتواند طالبان را متقاعد کند تا به زنان اجازۀ کار در این نهاد را بدهد، آماده است در ماه می تصمیم خروج از افغانستان را اتخاذ کند.

خانم پییر همچنین گفت که ایالات متحده یکجا با ملل متحد و سایر شرکای خود اوضاع را در افغانستان از نزدیک زیر نظر دارد و اگر وضعیت به گونه‌ای پیش آمد که زنان قادر نباشند کار شان را در سازمان ملل متحد ادامه دهند "این چیزی است که ما در مورد آن نگرانی شدید داریم و این یک اقدام دیکر وحشتناک طالبان است."

این مقام قصر سفید گفت که زنان در سراسر جهان به شمول افغانستان نقش مرکزی در عرصه عملیات بشر دوستانه دارند. او گفت:‌ "زنان به صورت خاص در افغانستان قادر استند که خود را به آسیب‌ترین قشر جامعه برسانند."

پییر افزود که بخش اعظم آسیب‌ترین قشر جامعه در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنان در راس خانواده‌ها قرار دارند و کارمندان کمک رسانی مرد نمی‌توانند به زنان دسترسی پیدا کنند.

او افزود: "بنابر این، زنان باید قادر باشند تا در سازمان ملل متحد کار کنند تا اینکه میلیون‌ها افغان به خاطر بقای شان به غذا، ادویه و سایر نیازمندی‌های اولیه دسترسی پیدا کنند."

سازمان ملل متحد حدود ۳۳۰۰ کارمند محلی در افغانستان دارد که حدود ۶۰۰ نفر آن را زنان تشکیل می‌دهند.

به گفتهٔ پییر، حضور زنان برای فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه یک امر ضروری است تا اطمینان حاصل شود که زنان و کودکان که قشر آسیب پذیر جامعه را تشکیل می‌دهند، کمک‌های اولیه مورد نیاز شان را به دست بیاورند.

او با اشاره به وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان همچنین گفت:‌ "ما در این مورد بسیار صریح بوده ایم. ما در مورد نگرانی‌های خود در مورد تصمیم غم انگیز و وحشتناک [طالبان] در مورد نحوهٔ رفتار‌ آنان با زنان در افغانستان بسیار روشن بوده ایم."

طالبان پیش از اینکه در اوایل اپریل کار زنان در ادارات مرتبط به ملل متحد را منع کنند،‌ در ماه دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرده بودند.

در عین حال، ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) گفت که پس از سقوط جمهوریت و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، شمار افغان‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند دو برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG