لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: هیچ کسی آیندهٔ افغانستان را تضمین کرده نمی‌تواند 


مشاور امنیت ملی قصر سفید می‌گوید که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ کسی آیندهٔ این کشور را تضمین کرده نمی‌تواند. با آنهم، جیک سولیوان تاکید کرد که ایالات متحده بر تهدیدات تروریست‌ها که از افغانستان منشا بگیرد، متمرکز باقی خواهد ماند.

مشاور امنیت ملی قصر سفید امروز ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) در جریان مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز در پاسخ به پرسشی که اگر افغانستان با سرنوشت عراق دچار شود؛ جاییکه تندروان داعش پس از خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۱ ساحات زیادی را تصرف کردند و ادارهٔ براک اوباما، رییس جمهور وقت مجبور شد دوباره نیروها را به آن کشور بفرستد، چه خواهد شد، گفت که جو بایدن، رییس جمهور امریکا هیچ قصدی برای فرستادن دوبارهٔ نیروها به افغانستان را ندارد.

آقای سولیوان افزود: "من نمی‌توانم تضمین کنم که در داخل آن کشور (افغانستان) چه اتفاق خواهد افتاد. هیچ کس نمی‌تواند."

او علاوه کرد که آنچه که ایالات متحده می‌توانست انجام دهد، فراهم آوری منابع به حکومت و مردم افغانستان و قابلیت‌ها، آموزش و تجهیزات به نیروهای افغان بود که امریکا آنرا انجام داد.

مشاور امنیت ملی قصر سفید اضافه کرد: "حال زمان آن فرارسیده است که نیروهای امریکایی به وطن برگردند و مردم افغانستان برخیزند و از کشور شان دفاع کنند."

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مصاحبهٔ با شکبه سی‌ان ان گفت که نیروهای امنیتی افغان قابلیت توانایی دفاع از کشورشان را دارند و از دو سال گذشته به اینسو بیش از ۹۰ درصد عملیات‌ را انجام می‌دهند.

پیش از این، ادارات استخبارات امریکا گفته بودند که طرح خروج نیروها از افغانستان می‌تواند به گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش فرصت احیای قابلیت‌هایی را مساعد سازد که آنان برای حمله به ایالات متحده به آن نیاز دارند و توانایی دولت ایالات متحده در جمع آوری اطلاعات در مورد تهدیدات و اقدام علیه این گروه‌ها را، کاهش می‌دهد.

آقای سولیوان گفت که ایالات متحده ظرفیت تغییر موقعیت قابلیت‌های خویش و سرکوب دوامدار تهدید تروریست‌ها را در افغانستان دارد.

آقای غنی در رابطه به بیرون شدن نیروها از افغانستان گفت که "برای ما این زمان یک فرصت است و برای طالبان و پاکستان زمان انتخاب که می‌خواهند یک جانب با اعتبار بین المللی با قواعد بازی برای یک قلب صلح‌‌آمیز آسیا در اتصال باشند یا هرج و مرج را انتخاب می‌کنند."

او افزود که همین گونه برای طالبان، "بهانهٔ عمده که این جنگ برای بیرون کردن نظامیان بین المللی در افغانستان است به پایان رسید. برای جنگ دلیل دینی دیگر باقی نمانده است."

او علاوه کرد که توافق سیاسی یک امر ضروری است و اکنون تصمیم به دست طالبان و حامیان شان است.

XS
SM
MD
LG