لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش قصر سفید به اتهام زنی های رسمی رابرت مولر


رابرت مولر، رئیس هئیت ویژۀ حقیقت یاب در قضیۀ احتمال مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا
رابرت مولر، رئیس هئیت ویژۀ حقیقت یاب در قضیۀ احتمال مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا

تحقیقات از سوی یک هیئت ویژۀ حقیقت یاب در مورد همدستی ممکن کمپاین انتخاباتی سال گذشتۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ با روسیه، وارد یک مرحلۀ تازۀ دیگر شده است. رابرت مولر که ریاست این هیئت حقیقت یاب را به پیش میبرد، دیروز از اتهاماتی پرده برداشت که در آن سه عضو سابق کمپاین انتخاباتی ترمپ به انجام اعمال جرمی متهم شده اند. در میان این سه عضو، پال منافورت، رئیس سابق کمپاین انتخاباتی ترمپ، ریک گیتس، مشاور روابط خارجی و جورج پاپاداپلوس یکی از اعضای سابق کمپاین انتخاباتی آقای ترمپ شامل میباشند.

اقدام بعدی، ادامۀ دعوا و دفاع است. پال منافورت رئیس سابق کمپاین انتخاباتی ترمپ و همکارش ریک گیتس به دوازده مورد جرمی متهم میباشند. اگر بی گناهی خود را ثابت کرده نتوانند، ممکن به ده ها سال حبس محکوم شوند. در حال حاضر هر دو نفر در بدل میلیون ها دالر ضمانت از قید اف.بی.آی رها شدند اما در منازل خود نظر بند استند و پاسپورت هایشان نیز از نزد شان گرفته شده است.

این دونفر هنوز به همدستی با روسیه متهم نشده اند. همچنان شخص سوم که جورج پاپاداپلوس نام دارد، به دروغ گفتن به اف.بی.آی در مورد دخالت ممکن روسیه در انتخابات سال گذشته اعتراف کرده و اگر جرم اش ثابت شود، ممکن تا به پنج سال حبس محکوم گردد.

پال منافورت، رئیس سابق کمپاین انتخاباتی ترمپ، صبح دوشنبه ابتدا خود را به ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف.بی.آی تسلیم کرد اما بعداً او و همکار سابق تجارتی اش، ریک گیتس در حضور محکمه گفتند که مقصر نیستند.

پال منافورت و ریک گیتس از توطیه چینی گرفته تا تطهیر پول، ثبت نام نکردن به مثابۀ یک مدافع منافع کشور خارجی، بیانات کذب، و چندین مورد وابسته به گزارش ندادن راجع به حسابات بانکی متهم میباشند.

همچنان با گشایش اتهامنامه های رسمی از سوی هیئت منصفۀ فدرال، این نیز آشکار شد که جورج پاپادوپولوس یک کارمند دیگر کمپاین انتخاباتی ترمپ نیز به دروغ گفتنش به اف بی آی در قسمت احتمال مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا، اعتراف کرده است.

واکنش های قصر سفید

قصرسفید دیروز نقش پاپاداپلوس را در کمپاین انتخاباتی ترمپ کم اهمیت جلو داد. سارا هاکبی ساندرز، سخنگوی قصرسفید، گفت که نقش جورج پاپاداپلوس "بی نهایت محدود" بود. خانم ساندرز افزود: "او یک رضاکار بود و هیچ فعالیت رسمی از جانب وی به نمایندگی از کمپاین ترمپ صورت نگرفته بود."

رئیس جمهور دونالد ترمپ در واکنش به جریانات دیروز بار دیگر تاکید کرد که هیچ زد و بندی میان کمپاین او و روسیه وجود نداشته است. در عین حال، کیون دوننگ، وکیل مدافع رئیس سابق کمپاین انتخاباتی ترمپ نیز گفت که "هیچ سندی مبنی بر همدستی آقای منافورت یا کمپاین ترمپ با حکومت روسیه وجود ندارد."

اتهامات دیروز نخستین گام هیئت ویژۀ حقیقت یاب در متهم ساختن رسمی افراد دخیل در قضیۀ احتمال همدستی میان کمپاین ترمپ و روسیه میباشد.ریاست هیئت ویژۀ حقیقت یاب را رابرت مولر بر عهده دارد. آقای مولر در ماۀ می گذشته پس از برکناری جیمز کومی رئیس سابق ادارۀ اف.بی.آی ، به این سمت گماشته شد.

همچنان، بر علاوۀ آقای مولر، کانگرس ایالات متحده نیز هرنوع مداخلۀ ممکن روسیه در انتخابات ریاست جمهور سال گذشته و همدستی احتمالی نزدیکان ترمپ با آن کشور را طی تحقیقات جداگانه بررسی میکند.

از تحقیقات کانگرس معلوم شده که اشخاص یا نهادهای روسی با استفاده از رسانه های اجتماعی چون فیسبوک، معلومات نادرست را در مورد کمپاین انتخاباتی سال گذشتۀ هیلری کلنتن پخش میکردند. انتظار میرود که مسؤلان فیسبوک، تویتر و گوگل امروز به سؤالات قانونگذاران امریکایی اینجا در کانگرس پاسخ بدهند.

شرکت فیسبوک گفته است که در جریان انتخابات ریاست جمهور سال گذشته، ممکن ۱۲۶ میلیون امریکایی در صفحات فیسبوک خود با پیام های تفرقه انگیز سیاسی و ساخته شدۀ روسیه روبرو شده باشند.

XS
SM
MD
LG