لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید توقف نشرات رادیوی صدای امریکا از سوی طالبان را 'نقض' آزادی مطبوعات خواند


سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در پی توقف نشرات رادیویی صدای امریکا از روی امواج داخلی از سوی طالبان گفته است که این اقدام در تناقض با اهداف بزرگ ایالات متحده است که در بر گیرندهٔ آزادی مطبوعات می‌باشد.

جان کربی در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "این گروهی است که می‌گویند مشروعیت و روابط دپلوماتیک عادی با کشورهای سراسر جهان از جمله ایالات متحده می‌خواهند. خوب، یکی از چیزهایی که ما علاوه بر اعتراضات مسالمت آمیز از آن دفاع می‌کنیم آزادی مطبوعات و دسترسی پایدار و قابل اعتماد شهروندان به اطلاعات و خبرها است."

نشرات رادیویی صدای امریکا و رادیو آزادی از داخل افغانستان و روی امواج قبلی نشراتی متوسط و اف‌ام سر از روز پنجشنبه اول دسمبر (دهم قوس) بر اساس رهنمود وزارت اطلاعات و فرهنگ آن گروه متوقف شده است، اما صدای امریکا به نشرات خود روی امواج جدید متوسط و کوتاه از بیرون از افغانستان ادامه می‌دهد.

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید افزود که "به دفاع از آزادی مطبوعات و حقوق شهروندان در سراسر جهان ادامه خواهیم داد تا بتوانند به رسانه‌ها و اخبار دسترسی داشته باشند".

آقای کربی گفت که طالبان خواستار اصلاحات اجتماعی و اقتصادی استند تا مشروعیت جهانی را کسب کنند. اما اقدمات آنان خلاف اظهارات شان بوده و "ما می‌بینیم که دسترسی دختران به آموزش را قطع کرده و شاهد سرکوب حقوق مدنی و بشری شهروندان به ویژه زنان استیم".

پس از مسلط شدن دوباره بر افغانستان، گروه طالبان مقررات سختگیرانه را بر زنان در افغانستان وضع کرد، زنان از کار در ادارات دولتی به استثنای چند ادارۀ معدود منع شدند، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد و به زنان دستور داده شد که بدون محرم شرعی به سفر نروند.

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت: "اگر طالبان واقعاً می‌خواهند به رسمیت شناخته شوند و مشروعیت داشته باشند، آنها باید به روش‌های قانونی عمل کنند."

رادیو آشنا صدای امریکا تا پیش از وضع این محدودیت از طریق ۱۵ موج اف ام و دو موج متوسط روزانه ۱۲ ساعت – شش ساعت دری و شش ساعت پشتو – از داخل افغانستان نشرات داشت. این رسانه با برنامه‌های متنوع، صدای مردم افغانستان را در مورد مسایلی که از سوی طالبان در رسانه‌های داخلی سانسور می‌شود، به گوش جهانیان می‌رساند.

پیش از این، نشرات تلویزیونی صدای امریکا که به نام "تلویزیون آشنا" از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع نیوز و لمر و پیش از آن برای کم و بیش یک دهه از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شد و نیز برنامۀ اتصال بخش پشتوی صدای امریکا که از طریق تلویزیون محلی شمشاد در افغانستان نشر می‌شد، به تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) سال روان از سوی طالبان متوقف شده بود.

رادیو آشنا صدای امریکا که کم و بیش ۷.۳ میلیون شنونده در داخل افغانستان دارد، از سد مشکل پیش آمده گذشته و نشرات رادیویی خود را از این پس روی موج متوسط ۹۷۲ کیلوهرتز به شنوندگان افغان، از بیرون از افغانستان پیشکش می‌کند.

افزون بر این، نشرات رادیو آشنا به گونۀ منظم در ماهوارۀ صدای امریکا (کانال ۴۶۹ یاست) و شبکه‌های دیجیتلی این رسانه به شمول وبسایت‌های دری و پشتو و صفحات فیسبوک آن پخش می‌شود. همچنین، صدای امریکا فعالانه در تلاش است تا نشرات خود را از طرق مختلف دیگر به گوش شنوندگان خود در افغانستان و سرتاسر جهان برساند.

نشرات رادیویی دری صدای امریکا در ماه اکتوبر سال ۱۹۸۰ و نشرات رادیویی پشتوی صدای امریکا در ماه جولای سال ۱۹۸۲ برای افغانستان آغاز شد.

XS
SM
MD
LG