لینک های دسترسی

Breaking News

پرواز چارتر از کابل به قطر؛ قصر سفید: طالبان مسلکی عمل کردند


قصر سفید گفته است که در زمینۀ تسهیل آخرین پرواز برای انتقال شهروندان امریکایی از افغانستان، طالبان "کاسبانه" و "مسلکی" عمل کردند.

پس از پایان ماموریت تخلیۀ نظامی و خروج نظامیان خارجی از افغانستان که به تاریخ ۳۰ اگست تکمیل شد، برای نخستین بار حدود ۲۰۰ شهروند خارجی به شمول امریکایی‌ها روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) توسط پرواز چارتر شدۀ خطوط هوایی قطر از میدان هوایی کابل به قطر منتقل شدند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با نشر بیانیه‌ای این پرواز را "یک گام نخست مثبت" خواند و گفت: "طالبان در تسهیل انتقال شهروندان امریکا و دارندگان اقامت دایمی امریکا در پروازهای چارتر از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، همکار بوده اند."

در این اعلامیه آمده است: "آنان [طالبان] انعطاف نشان دادند و در تعامل با ما در این تلاش‌ها کاسبانه و مسلکی بوده اند."

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، در یک تویت ناوقت پنجشنبه به وقت واشنگتن دی سی گفت که "از جمله ۳۹ شهروند که ما دعوت کرده بودیم، ۱۰ تن آنان شهروندان امریکایی و ۱۱ تن آنان دارندگان اقامت دایمی امریکا یا گرین بودند که از با پراوز چارتر شده شرکت هوایی قطر از کابل انتقال یافتند."

پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته بود که پس از ختم عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، حدود ۱۰۰ شهروند امریکا در آن باقی مانده اند.

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۳ هزار نفر به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

خانم هورن ضمن قدردانی از همکاری قطر در زمینۀ تسهیل پرواز اخیر گفته است که این رویداد نتیجۀ "تعامل و دپلوماسی سخت و محتاطانه" بوده است.

با وصف انتقادات شدید از سو مدیریت و کاستی در روند تخلیۀ نظامی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور امریکا این عملیات را موفقانه و تاریخی توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG