لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا نیز ایران را به تسلیح شورشیان حوثی متهم کرد


پس از عربستان سعودی، ایالات متحدۀ امریکا نیز روز چهار شنبه حکومت ایران را به فراهم آوری سلاح های پیشرفته به شمول میزایل های بالستیک برای شورشیان حوثی در یمن متهم کرد.

اتهامات از سوی ایالات متحده و عربستان سعودی بر ایران یک هفته پس از آن مطرح شد که ریاض ادعا کرد که یک میزایل بالستیک را که شورشیان حوثی بر میدان هوایی ملک خالد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، پرتاب کرده بودند، پیگیری و از بین برد.

قصر سفید با نشر یک اعلامیه گفته است که ایالات متحده فعالیت های حکومت ایران را محکوم می کند و در کنار عربستان سعودی و سایر شرکای خلیج ایستاده خواهد شد تا در برابر تخطی های ایران از قوانین بین المللی رسیدگی شود.

در اعلامیۀ قصر سفید آمده است که قبل از جنگ داخلی یمن، میزایل بالستیک در آن کشور وجود نداشت. ایالات متحده همچنین از ملل متحد خواسته است تا شواهدی را ارزیابی کند که ایران در جنگ یمن مرتکب شده و تلاش می کند تا جاه طلبی های منطقه ای خود را بیشتر سازد.

اظهارات قصر سفید یک روز پس از آن بیان شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفت که میزایل بالستیک بر ریاض توسط شورشیان حوثی پرتاب شده است و آنرا "تهاجم مستقیم نظامی ایران" عنوان کرد.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه حملۀ میزایل بالستیک بر عربستان سعودی را محکوم کرده است.

بحران بشری

در پاسخ بر حملۀ میزایل بالستیک شورشیان حوثی، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که سر از دوشنبه همه بنادر یمن را مسدود کرده است، اقدامی که موجب نگرانی ملل متحد شده است، زیرا آن سازمان قادر نیست کمک های اولیه بشری را برای نیازمندان یمنی انتقال بدهد.

ملل متحد هشدار داده است که مسدود کردن بنادر در یمن، بحران بشری را که مردم یمن با آن مواجه است، وخیم تر خواهد کرد و تاکید کرده است که جنگ یمن آن کشور را از قبل در لبۀ قحطی قرار داده است.

از مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، شورشیان حوثی یمن را که از حمایت ایران برخوردار است، مورد حملات هوایی قرار داده است.

شورشیان حوثی مناطق شمالی یمن را تحت کنترول دارند و قوای حکومت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور تبعیدی یمن که از سوی جامعۀ بین المللی به رسمیت شناخته شده است، مناطق جنوبی آن کشور را در کنترول خود دارد. رئیس جمهور هادی که در عربستان سعودی در تبعید خودی به سر می برد، از حمایت عربستان سعودی برخوردار است.

مقامات ارشد نظامی نزدیک به رئیس جمهور هادی که نخواستند نام های شان ذکر شود، به خبرگزاری اسو شیتد پرس گفته اند که عربستان سعودی مانع برگشت آقای هادی، پسران و وزیران وی به یمن شده است.اما حکومت یمن با نشر یک اعلامیه روز چهار شنبه چنین اظهارات را رد کرد و آنرا "دروغ" خواند.

در این اعلامیه به نقل از یک مقام یمنی که نامش ذکر نشده است، آمده است که گزارش ها در این مورد "کمپاین منظم در برابر عربستان سعودی است که رهبری جنگ را در برابر مداخلۀ ایران در یمن و منطقه دارد".

XS
SM
MD
LG