لینک های دسترسی

Breaking News

 رهبر حزب المجاهدین پاکستان کیست؟


سید صلاح الدین از سوی پاکستان مبارز آزادیخواه تلقی می شود، اما از سوی هند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، دهشت افگن خوانده شده است
سید صلاح الدین از سوی پاکستان مبارز آزادیخواه تلقی می شود، اما از سوی هند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده، دهشت افگن خوانده شده است

وزارت خارجۀ ایالات متحده، سید صلاح الدین، رهبر حزب المجاهدین پاکستان، را هفتۀ گذشته در فهرست "دهشت افگن جهان" دخیل کرد و تعزیرات را بر این گروه وضع کرد.

حزب المجاهدین یکی از گروه های عمدۀ افراطی در پاکستان است که تندوران آن بر ضد حاکمیت هند در کشمیر تحت کنترول هند، جنگ می کنند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که رهبر این گروه تهدید جدی به ارتکاب اعمال دهشت افگنی است که امنیت ملی، پالیسی خارجی و اقتصادی ایالات متحده را به مخاطره می اندازد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده پس از آن حزب المجاهدین پاکستان را در فهرست گروه های دهشت افگنی جهانی قرار داد که نرندرا مودی، صدراعظم هند، با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در قصر سفید دیدار کرد.

سید صلاح الدین کیست؟

سید صلاح الدین یوسف شاه که به نام سید صلاح الدین معروف است، رهبر حزب المجاهدین پاکستان است که فعالیت خود را از داخل قلمرو پاکستان سازماندهی می کند.صلاح الدین ۷۱ ساله که در کشمیر تحت کنترول هند زاده شده، پس از شکست در انتخابات پارلمانی در سال ۱۹۸۷، وارد کشمیر تحت کنترول پاکستان شد و از چندین دهه به این سود در کمشیر تحت کنترول هند، دست به شورشگری زده است.

او در سال ۱۹۸۹ به ساحۀ کشمیر تحت سلطۀ پاکستان رفت و با حزب المجاهدین پیوست و به زودی رهبری آن گروه را به دوش گرفت. یک سال پس از آن، صلاح الدین قانون حزب المجاهدین را شکل داد و از آن به بعد، بزرگترین تحریک را در کشمیر رهبری کرده است.

علاوه بر آن، صلاح الدین رهبری "شورای متحد جهاد" را که متشکل از بیش از ۱۰ گروه تندرو است، بر عهده دارد. رهبری این شورا می گوید که آنان حق دارند تا در مورد مردم کشمیر تصمیم گیری کنند.

به نوشتۀ روزنامۀ India Express، صلاح الدین "در ۲۷ سال گذشته، نقش عمدۀ در شورشگری کشمیر" داشته است و او به عنوان شخص شناخته شده است که جوانان را استخدام و آنان را جهت فعالیت های تندروی به کشمیر اعزام می کند.

چرا صلاح الدین به حیث رهبر گروه "دهشت افگن جهانی" شناخته شد؟

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است تعزیرات علیه صلاح الدین به دلیل اعمال شده است، زیرا وی خطر و تهدید جدی را متوجه منافع ملی، امنیتی و پالیسی خارجی ایالات متحده می کند.دیپلومات های امریکایی گفته اند که در ماه سپتمبر ۲۰۱۶، صلاح الدین مانع حل صلح آمیز در منازعۀ کشمیر شد.

حکومت پاکستان درج سید صلاح الدین در فهرست دهشت افگنی ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و گفته است که هدف تصمیم وزارت خارجۀ امریکا در این راستا، خشنود کردن هند است.

اسلام آباد ادعا می کند که تندروان که بر ضد حاکمیت دهلی جدید در کشمیر جنگ می کنند، مبارزان آزادیخواه اند که می خواهند خود مختاری داشته باشند.

سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، گفته است که چنین تصمیم از سوی ملل متحد اتخاذ نشده است و روی همین دلیل، اسلام آباد ملزم به عملی کردن تصمیم ایالات متحده نیست.

آقای عزیز گفته است که "ما به حمایت های اخلاقی و دیپلوماتیک خود برای کشمیری ها ادامه خواهیم داد."

بر خلاف پاکستان، هند، رقیب منطقه پاکستان، اتحادیه اروپا و حال ایالات متحده، حزب المجاهدین را به مثابۀ سازمان دهشت افگنی تلقی می کند.

بر اساس گزارش ها، حزب المجاهدین به دلیلی ایجاد شد تا در برابر جبهۀ جامو و کشمیر یا جنبش آزادی بخش کشمیر که خواهان استقلال کامل کشمیر است، جنگ کند.
بر عکس، حزب المجاهدین همواره تلاش کرده است تا همه مناطق کشمیر به شمول مناطقی که تحت کنترول هند است، با پاکستان یکجا شود.

افراد حزب المجاهدین هنوز هم در هر دو طرف کشمیر فعالیت دارند. تعداد افراد وابسته به این گروه در سال ۱۹۹۰ به ۱۰ هزار عضو می رسید، اما در سال ۲۰۱۱، تعداد آنان به ۱۵۰۰ تن کاهش یافت.

XS
SM
MD
LG