لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت رییس شفاخانه الشفا توسط اسراییل؛ سازمان جهانی صحت ابراز نگرانی کرد


 محمد ابوسلمیه، رییس شفاخانهٔ الشفا
محمد ابوسلمیه، رییس شفاخانهٔ الشفا

سازمان جهانی صحت روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم قوس) نسبت به سرنوشت رییس الشفا، بزرگترین شفاخانهٔ شهر غزه که توسط نیروهای اسراییل بازداشت شده است، ابراز نگرانی کرد.

اردوی اسراییل روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد ابوسلمیه، رییس شفاخانهٔ الشفا را پس از آن بازداشت کرد که "شواهد نشان داده که گروه حماس، تحت مدیریت او، از این شفاخانه به عنوان مرکز سوق و اداره خود استفاده می‌کرد".

سازمان جهانی صحت در بیانیه‌ای گفته است که رییس شفاخانهٔ الشفا روز چهارشنبه به همرای پنج کارمند صحی دیگر در حالی که در ماموریت سازمان ملل متحد برای تخلیه بیماران شرکت کرده بودند، دستگیر شدند.

در بیانیهٔ سازمان جهانی صحت آمده است: "سه کارمند صحی جمعیت هلال احمر فلسطین و سه نفر از وزارت صحت (غزه) بازداشت شدند."

از آن زمان تاکنون، دو نفر بازداشت شدگان آزاد شده اند، اما در بیانیه آمده است: "ما اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت چهار کارمند صحی باقی مانده از جمله رییس شفاخانهٔ الشفا نداریم."

این ادارهٔ ملل متحد خواستار رعایت کامل حقوق قانونی و انسانی آنها در زمان بازداشت شده است.

نظامیان اسراییلی به تاریخ ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) وارد شفاخانۀ الشفا در غزه شده و عملیاتی را در این شفاخانه راه اندازی کردند.

اسراییل و ایالات متحده می‌گویند که گروه تندرو حماس در تونل‌هایی که در زیر ساختمان این شفاخانه احداث شده است، مرکز سوق و اداره دارد، اما مسوولان شفاخانۀ الشفا و گروه حماس این اتهامات را رد کرده اند.

بر اساس بیانیهٔ سازمان جهانی صحت، این سازمان در مدت یک هفته سه ماموریت تخلیه را از شفاخانهٔ الشفاء انجام داده است که در یک نوبت موفق شده است ۳۱ نوزاد را از شفاخانه تخلیه کند.

به گفتهٔ این سازمان، در سومین ماموریت تخلیه که روز چهارشنبه با همکاری هلال احمر فلسطین انجام شد، ۱۵۱ نفر از جمله بیماران، بستگان و کارمندان صحی تخلیه شدند.

ملل متحد گفته است که کم از کم ۲۳۰۰ نفر به شمول بیماران، کارمندان طبی و غیرنظامیان بیجا شده که در این شفاخانه پناه برده بودند، در آنجا گیر مانده اند.

این در حالی است که اسراییل و گروه حماس اوایل صبح چهار شنبه ۲۲ نومبر اعلام کردند که به آتش‌بس چهار روزه به توافق رسیده اند. این آتش‌بس به وساطت قطر، مصر و ایالات متحده صورت گرفته است.

آتش‌بس چهار روزه میان اسراییل و حماس در غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۴ نومبر (سوم عقرب) به وقت محل آغاز شد که به گفتهٔ مقامات قطر دو جناح مجموعاً ۵۲ زندانی و گروگان‌ها را تبادله کردند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG