لینک های دسترسی

Breaking News

قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروی قدس، کی بود ؟


قاسم سلیمانی، فرماندۀ پیشین نیروی قدس سپاه قدس پاسداران انقلاب ایران بود؛ یکی از گروه هایی که ایالات متحده امریکا آن را در فهرست گروه های دهشت افگن بین المللی قرار داده است. آقای سلیمانی در حملۀ نظامیان امریکایی در جمعه سوم جنوری(۱۳ جدی) کشته شد.

قاسم سلیمانی به تاریخ یازدهم ماه مارچ ۱۹۵۷ میلادی در شهر رابر در ولایت کرمان ایران به دنیا آمد. او در اوایل انقلاب اسلامی به کار آغاز کرد و در سال ۱۹۷۹ بعد از اینکه انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، به سپاه پیوست. سلیمانی در بخش های جنوب غربی ایران در سرکوب کردن نیروهای کردنشین نقش برجسته ای ایفا کرد.

با آغاز جنگ ایران و عراق، قاسم سلیمانی به عنوان فرماندۀ جنگ فعالیت داشت و در این جنگ نقش کلیدی داشت. او در سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۱ خورشیدی) به سپاه قدس پاسدارن پیوست و بعد از ختم جنگ ایران و عراق تا پیش از مرگ اش در سپاه قدس پاسداران ایران نقش بارزی ایفا کرد. بعد از جنگ ایران و عراق بخش عمدۀ فعالیت او در بخش مبارزه با گروه های قاچاق مواد مخدر و همچنین حفاظت از مرزها در ولایت های همجوار با پاکستان وافغانستان بود.

سلیمانی یکی ازچهره های مورد اعتماد علی خامنه ای، رهبر ایران محسوب می شد و در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط خامنه ای به عنوان فرماندۀ سپاه قدس ایران منصوب شد. سلیمانی تنها مقامی است که موفق به دریافت نشان ذوالفقار، عالیترین نشان نظامی ایران، بعد از انقلاب ایران تا سال ۲۰۱۹ شد.

سلیمانی که هنگام کشته شدن ۶۲ ساله بود، دومین شخص قدرتمند در ایران به شمار می رفت و تنها پاسخگو به علی خامنه ای، رهبر ایران بود.

سلیمانی رابطه نزدیکی با فرماندهان شبه نظامیان شیعه عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن داشت. او درعراق با سه گروه عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله و سازمان بدر، در لبنان با گروه حزب الله، در فلسطین گروه حماس و گروه جهاد اسلامی، شورشیان حوثی در یمن و در سوریه با گروه فاطمیون ارتباط نزدیک و همکاریهای گسترده ای داشت و بنا به گزارش اسوشیتدپرش، قاسم سلیمانی هزارن جنگجوی وفادار را در عراق، سوریه، لبنان؛ یمن و نوار غزه آموزش داده است

او در سال ۲۰۱۸ میلادی، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا را هشدار داده و گفته بود" شما قدرت و توانایی جنگ متعارف ما را در منطقه می دانید. بنا براین، در مورد توهین مردم و رییس جمهور ایران، محتاط باشید."

ایالات متحدۀ امریکا، سلیمانی را یکی از مهره های اصلی در طراحی فعالانه حملات بر نظامین امریکایی نامیده و او را مسوول سازماندهی حملات، به شمول حملۀ ۲۷ دسمبر، بر پایگاه های ایتلاف در عراق خواند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امروز جمعه سوم دسمبر (۱۳ جدی) در صفحۀ تویتر اش نوشته است که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مسوول مرگ میلیون ها انسان، بشمول اعتراض کنندگان ایرانی بوده است و گفته است :"او باید چند سال پیش از بین برده می شد."

سپاه قدس

سپاه قدس پاسدارن ایران در اوایل جنگ ایران و عراق به عنوان بخشی از سپاه برای فعالیت های بیرون مرزی تشکیل شد و سپس به عنوان مهمترین بخش نظامی ایران تبدیل شد.

نیروی سپاه قدس پاسداران ایران در صفوف نیروهای طرفدار بشارالاسد در سوریه دخیل بوده و پس از شکست رژیم صدام حسین در عراق، رابطۀ نزدیک با گروه های شبه نظامی شیعۀ عراق داشته اند.

XS
SM
MD
LG