لینک های دسترسی

Breaking News

آیا ترمپ به استخراج معادن افغانستان توجه خواهد کرد؟


نمای از معدن مس عینک در ولایت لوگر
نمای از معدن مس عینک در ولایت لوگر

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، که بار ها در جریان مبارزات انتخاباتی و سپس در قصر سفید گفته است که امریکا در اولویت کاری اش قرار دارد، با طولانی ترین جنگ نظامیان امریکایی در افغانستان، چگونه برخورد خواهد کرد؟

قضیۀ جنگ افغانستان یکی از دشواری هایی است که ادارۀ دونالد ترمپ با آن دست و پنجه نرم می کند. در حال حاضر، ادارۀ ترمپ ستراتیژی نظامی امریکا را در افغانستان بازبینی می کند، کشوریکه قوای امریکایی از ۱۶ سال به این سو در آن سرگرم نبرد استند.

در ماه های قبل، برخی از مقامات امریکایی گفتند که آقای ترمپ ممکن بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ قوای اضافی به افغانستان اعزام کند. اما به نظر می رسد که ادارۀ کنونی ایالات متحده در مورد اعزام قوای اضافی در جنگ افغانستان شک و تردید دارد، زیرا این جنگ را "غیر قابل پیروزی" تلقی می کند.

با چنین شک و تردید در مورد پیروزی جنگ افغانستان، یک مفکوره ایجاد شده است و آن اینکه شرکت های غربی معادن طبیعی دست نا خودرۀ افغانستان را استخراج کنند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، مطالعۀ که از سوی ایالات متحده انجام شد، نشان می دهد که ارزش منابع طبیعی افغانستان بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد دالر می رسد. وزارت معادن افغانستان تخمین کرده است که ارزش این منابع حدود ۳۰۰۰ میلیارد دالر می رسد.

اکثر معاون افغانستان دست ناخورده باقی مانده و برخی معادن توسط افراد قدرتمند و شورشیان به شکل غیر قانونی استخراج می شود
اکثر معاون افغانستان دست ناخورده باقی مانده و برخی معادن توسط افراد قدرتمند و شورشیان به شکل غیر قانونی استخراج می شود

روی همین دلایل، با وجود بحث های مقامات امریکایی در مورد استخراج معادن افغانستان به جایی نرسیده است تا از طریق آن، اقتصاد این کشور جنگ زده بهبود یابد.

نگرانی دیگر نیز وجود دارد، زیرا اقدام به چنین کار، ممکن به نفع موقفگیری های طالبان تمام شود، زیرا این گروه همواره ادعا کرده است که ایالات متحده در صدد استخراج معادن افغانستان است.

با آنهم، به نظر می رسد که آقای ترمپ به استخراج معادن افغانستان دلچسپی دارد.

اخیراً روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داد که آقای ترمپ با محمد اشرف غنی، همتای افغان اش، در مورد معادن افغانستان صحبت کرده است. هرچند مقام‌های قصر سفید در این مورد تبصره نکردند، مقام‌های افغان این موضوع را تایید کردند.

عبدالقادر مفتی، یک سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان، به صدای امریکا گفت که "در مورد هیات ایالات متحده معلومات به دست آورده ایم. برای جلب سرمایه گذاری خارجی، هنوز هم از میکانیزم کهنه استفاده می کنیم."

مشکلات استخراج معادن افغانستان

اگر آقای ترمپ تصمیم بر استخراج معاون افغانستان بگیرد، این اقدام با دشواری های جدی مواجه است، زیرا خشونت ها در افغانستان افزایش یافته؛ فساد اداری در آن کشور موجود است؛ زیربنای های لازم وجود ندارد و در نهایت با رقابت سایر کشور ها به خصوص روسیه و چین مواجه است.

با وجود اقدامات حکومت افغانستان، بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی، افغانستان هنوز در میان ۱۰ کشور جهان قرار دارد که شاهد فساد گستردۀ اداری است.

علاوه بر آن، بر اساس گزارش یک نهاد حامی حقوق بشر موسوم به Global Witness هرگونه تصمیم در مورد معادن افغانستان ممکن موجب درگیری های بیشتر در بین حکومت افغانستان شود.

احمد شجاع از پوهنتون امریکایی افغانستان، می گوید که افغانستان زیر بنا های لازم را برای پروژه های بزرگ استخراج معادن ندارد و در پهلوی سایر مشکلات، نبود زیر بنا های، یکی از پیش شرط های سرمایه گذاری در قسمت استخراج معادن است.

ارزش معادن افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ملیارد دالر تخمین شده است
ارزش معادن افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ملیارد دالر تخمین شده است

​محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، نیز از موانع استخراج معادن کشورش آگاه است. روی همین دلیل، آقای غنی برخی از پروژه های انکشافی معادن را متوقف کرده است. در عین حال، ادارۀ آقای غنی در حال بازبینی قوانین منابع طبیعی افغانستان است.

ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، می گوید که اگر استخراج معادن به صورت درست انجام بگیرد، به مردم آن کشور کمک خواهد کرد.

آقای فیضی گفت "به صورت عموم رابطه میان دو کشور {ایالات و افغانستان} چیزی خوب است" اما در کشوری مثل افغانستان که "حکومت بر زمین و هوای آن کنترول ندارد، هر چیز امکان پذیر است، به شمول چور و چپاول."

XS
SM
MD
LG