لینک های دسترسی

Breaking News

آیا برگزاری'نشست بزرگ' از سوی طالبان سبب حل اختلاف خواهد شد؟‌


تالار لویه جرگه
تالار لویه جرگه

یک مقام طالبان در افغانستان گفته است که رهبران این گروه در آیندهٔ نزدیک "نشست مجمع ملی افغان ها" را با حضور سیاستمداران در کابل برگزار خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی باختر از قول انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، روز شنبه چهارم جون (۱۴ جوزا) گزارش داد که کمیسیون سیاسی این گروه روی طرح این نشست کار می کند و پس از نهایی شدن آن، تاریخ برگزاری و آجندای این نشست مشخص خواهد شد.

تاریخ معاصر افغانستان همواره شاهد برگزاری لویه جرگه های مشورتی و تصمیم در مسایل عمده بوده است. اما سخنگوی طالباان از نام گرفتن لویه جرگه در اظهاراتش اجتناب کرده است.

طرح این نشست از سوی گروه طالبان در حالی مطرح شده است که تا حال هیچ کشوری در بیش از نه ماه گذشته حاکمیت طالبان را به رسیمت نشناخته است.

علاوه بر آن، پس از مسلط شدن طالبان، ولایات مختلف افغانستان از جمله کابل، کندز، بلخ و ننگرهار شاهد مرگبارترین حملات انفجاری در مساجد، مکاتب و سایر امکان بوده است که در اثر آن صد ها غیر نظامی کشته و زخمی شده اند، حملاتی که در اغلب موارد شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت آنرا بر عهده گرفته است.

علاوه بر آن، افراد وفادار به احمد مسعود، رهبر "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" در چندین ولایت، به ویژه پنجشیر، ولسوالی های سه گانه اندراب،‌ خوست و فرنگ و ولسوالی ورسج ولایت تخار حملات شان را بر ضد طالبان ادامه داده اند.

موثریت برگزاری نشست

عظیم الله ورسجی، شارژدافیر حکومت پیشین افغانستان در دوحه، پایتخت قطر،‌ به صدای امریکا گفت که در رابطه به برگزاری این نشست طالبان خوشبین نیست. او گفت: "اقدام طالبان در برگزاری لویه جرگه به عنوان میکانیزم ناکارآمد ریشه در حکومت های غیر مردمی در طول تاریخ افغانستان دارد و در گذشته هم جرگه ها فقط مانع سهیم گیری مردم در تعین سرنوشت شان بوده است."

به گفتهٔ این دپلومات پیشین افغانستان:‌ "طالبان هم با درنظرداشت عدم به رسمیت شناسی اداره شان توسط جامعه بین المللی، افزایش مخالفت های گسترده مردم در داخل کشور، درخواست روز افزون برای ایجاد حکومت فراگیر، به دنبال تکرار چرخه باطل حکومت های گذشته متوسل به ابزاری کهنه و ناکارآمد شده اند. در حالیکه تنها منبع مشروعیت حاکمیت پذیرش خواسته های مردم است نه برگزاری جرگه نمایشی و غیر مردمی. برگزاری جرگه نمی تواند عامل مشروعیت طالبان و میکانیزمی برای حل مشکلات کشور باشد."

جیمز کنینگهم، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان به این باور است که طالبان با برگزاری جرگه می‌خواهند مردم را فرابخوانند تا شرایط آن گره را بپذیرند. او گفت: "هنوز هم معتقدم که بسیاری در افغانستان چنین دیدگاه ندارند و این دیدگاه را نمی‌پذیرند. آنان شاید به دلیل جبر و اکراه موقتاً آن را قبول کنند...لویه جرگه‌ای که ادعا کند مهر مشروعیت مردم از حاکمیت طالبان را دارد، ‌فکر می‌کنم چنین [مهر مشروعیت] جعلی و تقلبی است."

امرلله صالح، معاون اول رییس جمهور حکومت پیشین افغانستان، در در صحفهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که نشستی که قرار است طالبان برگزار کند، ادامهٔ تحکیم قدرت گروه حاکم بدون حضور مخالفان و زنان در افغانستان است. آقای صالح در این پیام نوشته است که این طرح "در نتیجهٔ "مشوره‌های سری طالبان" برای کسب مشروعیت داخلی و خارجی به میان آمده است که "اکثر اعضای آنرا مولوی‌های عضو گروه طالبان تشکیل می‌دهد و رییس آن را ملا هبت الله آخندزاده تعین می‌کند".

اندریاس فون براندت، سفیر اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان، با اینکه برگزاری چنین نشست را برای حل اختلافات در افغان کافی نمی داند، اما معتقد است که چنین نشست می تواند آغازی برای حل اختلافات در آن کشور جنگ زده باشد.

فور براندت در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت:‌‌"به یقین که یک رویداد و یک میکانیزم به تنهایی کافی نیست، اما این یک آغاز است، زیرا آنچه را تا حال داریم، به هیچ عنوان مشروع، دموکراتیک و واقعبینانه نیست. لویه جرگه می تواند یک آغاز و بهبود باشد، اما کافی نخواهد بود. آنها باید به دنبال و در صدد پذیرش سایر بازیگران باشند."

XS
SM
MD
LG