لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ روابط گرمتر با هند، سردتر با پاکستان؟


آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش، صدراعظم کنونی را هند به خاطر اصلاحات اداری و رشد اقتصادی آن کشور، ستایش کرد
آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش، صدراعظم کنونی را هند به خاطر اصلاحات اداری و رشد اقتصادی آن کشور، ستایش کرد

در حالیکه دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، برای رفتن به قصر سفید آمادگی می گیرد، شماری از کشور های آسیایی با نگرانی منتظر اند که رئیس جمهور تازۀ امریکا چه برخوردی با کشور های شان خواهد داشت. اما حد اقل یکی از قدرت های عمده در منطقه، هند، فکر می کند که روابط واشنگتن و دهلی جدید تقویت بیشتر خواهد یافت.

در جریان مبارزات انتخاباتی، لحن گفتار آقای ترمپ در مورد شرکای خارجی ایالات متحده به شدت منفی بود، اما نظر وی در مورد هند و نرندرا مودی، صدراعظم آن کشور، بیشتر مثبت بود.

آقای ترمپ حتی در جریان مبارزات انتخاباتی اش در اوسط ماه اکتوبر در ایالت نیو جرسی ایالات متحده، آقای مودی را مورد ستایش قرار داد و وی را در راستای اصلاحات اداری و رشد اقتصادی"مرد بزرگ" خطاب کرد.

به نوشته خبرگزاری اسو شیتید پرس، دلیل دیگر نیز وجود دارد که چرا آقای ترمپ در مورد هند نظر مثبت دارد: وی در آن کشور سرمایه گذاری و تجارت بزرگ دارد.

به گفتۀ یک تحلیلگر واشنگتن پست که مسایل مالی آقای ترمپ را در جریان قبل انتخابات تحت پوشش قرار می داد، رئیس جمهور منتخب امریکا مجموعاً ۱۱۱ سرمایه گذاری خارجی دارد و بیشترین آن—۱۶ سرمایه گذاری—در هند صورت گرفته است.

هفتۀ گذشته، آقای ترمپ با سه تن از سرمایه گذاران هندی که در حال اعمار اپارتمان ها مجلل با مارک ترمپ در شهر پونای هند استند، ملاقات کرد. این ملاقات جنجال بر انگیز شد، زیرا احتمال تضاد منافع میان رئیس جمهور منتخب امریکا و سرمایه گذاری های اش در هند می رود.

در عین حال، آقای ترمپ روز چهار شنبه نیکی هالی، والی ایالت کرولینای جنوبی و دختر یک سِک مهاجر هندی را که تجربۀ سیاست خارجی ندارد، به حیث سفیر ایالات متحده در ملل متحده، انتخاب کرد.

به صورت واضح معلوم نیست که روابط امریکا و هند پس از اینکه آقای ترمپ به قصر سفید رسید، چگونه خواهد بود، اما لیزا کورتیس، تحلیلگر روابط بین المللی در بنیاد پژوهشی هیریتیج، به این باور است که روابط ایالات متحده و هند در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی، نزدیک تر خواهد بود.

مقامات هندی ابراز امیدواری کرده اند که آقای ترمپ بر تعهدات اش در راستای مبارزه بر ضد تندروان اسلامگرا عمل کند و امریکا فشار بیشتر را بالای پاکستان وارد کند. تندروان مستقر در پاکستان، متهم به حملات در داخل هند استند.

مظنونین تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در پاکستان
مظنونین تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش در پاکستان

نیلم دئو، رئیس یک مرکز پژوهشی مستقر در هند، می گوید که هند از روابط ایالات متحده و روسیه در عرصۀ مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش نیز استقبال خواهد کرد. اما وی هشدار می دهد که هرگاه ادارۀ ترمپ ویزۀ های غیر مهاجرت را برای کارگران هندی محدود کند، روابط ایالات متحده و هند با مشکل مواجه خواهد شد. به گفتۀ دئو، ۶۰ در صد متخصصین تکنولوژی معلوماتی هند که در خارج کار می کند، به امریکا می روند.

به باور شماری از تحلیلگران مسایل اقتصادی مثل بیوجیت دهر، برخورد آقای ترمپ با مهاجرین، یکی از نگرانی های عمدۀ هند به شمار می رود.

در حالیکه خوشبینی ها و نگرانی ها در مورد روابط ایالات متحده و هند در ادارۀ ترمپ وجود دارد، روابط میان سایر متحدین امریکا مثل جاپان و کوریای جنوبی متفاوت است. در حال حاضر، قوای امریکایی در هر دو کشور مستقر است، و آقای ترمپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که این کشور ها باید خود بار دوش امنیت شان را در آسیا بر عهده بگیرند.

اما هند در این مورد کمتر نگران است، همکاری های نظامی میان ایالات متحده و هند به شمول خرید تسلیحات مدرن امریکایی در ادارۀ بارک اوباما، گسترش یافته است و مقامات هندی به ادامه همکاری های نظامی میان واشنگتن و دهلی جدید، امیدوار اند.

XS
SM
MD
LG