لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش خشونت ها علیه زنان در بادغیس


مقامات امور زنان بادغیس عدم آگاهی را دلیل عمدۀ افزایش خشونت علیه زنان عنوان می کنند
مقامات امور زنان بادغیس عدم آگاهی را دلیل عمدۀ افزایش خشونت علیه زنان عنوان می کنند

رئیس امور زنان ولایت بادغیس از ثبت ۷۰ مورد خشونت علیه زنان در شش ماه نخست سال روان شمسی در آن ولایت سخن می زند.

زرغونه شیرزاد می گوید تنها ۱۵ مورد این خشونت ها مربوط به ازدواج های اجباری و زیر سن قانونی است که شامل نکاح دختران خردسال در بدل مبالغ هنگفت پول با افراد کهنسال میباشد.

رئیس امور زنان ولایت بادغیس، پایین بودن سطح آگاهی مردم را از حقوق زنان و افزایش فقر در بین مردم به دلیل خشکسالی های اخیر، دلیل اصلی بروز این خشونت ها عنوان می کند.

خانم شیرزاد می افزاید "آمار خشونت ها نسبت به سال گذشته در نوسان می باشد که در شش ماه اول سال ما ۷۰ قضیه داریم که از این جمله پنج قضیه ازدواج های زیر سن ، ده قضیه ازدواج های اجباری و متباقی خشونت های فامیلی و لت و کوبی بوده که ما توانستیم آنها را با جلسات متواتر و وساطت حل کنیم و علت اصلی آن خود فقر است که به دلیل خشکسالی های زیاد دامنگیر مردم شده است که البته این خشکسالی ها نسبت به سایر ولایت های افغانستان در بادغیس بیشتر است.»

اعضای شورای ولایتی بادغیس نیز می گویند با اینکه تلاش ها برای از بین بردن تبعیض در بین زنان و مردان از سالها به این سو در آن ولایت جریان دارد، عدم حاكميت قانون در شماری از مناطق دوردست باعث وقوع خشونت علیه زنان شده است.

مونسه قادری عضو شورای ولایتی بادغیس همچنان می گوید بیشتر کارهایی که از سوی نهادهای مدافع حقوق زنان در این ولایت انجام گرفته معطوف به شهر بوده و نیاز است تا اطلاع رسانی در راستای حقوق زنان به ولسوالی ها نیز گسترش یابد.

افزایش خشونت در برابر زنان خصوصاً ازدواج های اجباری، نگرانی مقام های امنیتی بادغیس را به دنبال داشته است.

جنرال فهیم قایم قوماندان امنیه ولایت بادغیس نیز در برنامه ای که به منظور آگهی دهی به زنان شهر و ولسوالی از حقوق شان در شهر قلعه نو برگزار شده بود، از برخورد جدی با عاملان خشونت علیه زنان در این ولایت سخن زد.

آقای قایم گفت "پولیس بادغیس بسیار جدی است در اینکه از طریق ملک ها و متنفذین قوم به سمع مردم برساند که سن قانونی ازدواج را مراعات نمایند و اذیت و آزار مطابق به قانون کسانی که تخلف کنند همراشان برخورد قانونی صورت میگیرد که در ولسوالی قادس در جریان چند روز گذشته دو واقعه ای که در یکی خانم مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته بود و در مورد دوم دختری زیر سن به ازدواج اجباری داده شده بود عاملان هر دو بازداشت و به پنجه قانون سپرده شدند.

بر اساس آمار ریاست امور زنان ولایت بادغیس، سال گذشته شمسی نیز ۱۱۰ واقعه خشونت علیه زنان در آن ولایت به ثبت رسیده بود که ۶۰ واقعه آن مربوط به نیمه اول سال بود.

XS
SM
MD
LG