لینک های دسترسی

Breaking News

حقوق بشر: در ساحات تحت کنترول طالبان آزادی زنان محدود شده است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که بربنیاد یافته‌های این کمیسیون، طالبان در مناطقی تحت تسلط شان مرتکب نقض جدی حقوق بشری زنان و وضع محدودیت بر آنان شده است.

ذبیح الله فرهنگ، رییس مطبوعات این کمیسیون روز سه شنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) به صدای امریکا گفت که ممنوعیت بر گشت و گذار زنان بدون محرم شرعی و یا بدون حجاب، مسدود شدن مکاتب دخترانه و مکاتب مختلط، ممنوعیت استفاده از تلویزیون، هشدار به داکتران، دکانداران، راننده‌های موتر و ریکشا مبنی بر همکاری نکردن با زنان بدون محرم شرعی، از محدودیت‌های است که توسط طالبان بر زنان وضع کرده اند.

آقای فرهنگ افزود که این وضعیت نگران کننده است: " یافته‌های ابتدایی ما نشان می‌دهد که متاسفانه در آن ساحات (ساحات تحت تسلط طالبان) حقوق اساسی زنان در بخش صحت و تعلیم و تربیه با محدودیت‌های مواجه شده اند."

شبکه زنان افغان نیز روز سه شنبه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از ایجاد محدودیت‌ها بر زنان در مناطق تحت تصرف گروه طالبان اظهار نگرانی کرد.

بربنیاد اعلامیه این شبکه، درخواست نکاح اجباری زنان، ممانعت بر تعلیم و تربیه، متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی زنان، آسیب‌های روانی، عدم دسترسی به خدمات صحی و درمانی، محدودیت‌های گشت و گذار، وضع ممانعت‌ها در راه اندازی فعالیت‌های اجتماعی و توسعه‌ای از محدودیت‌های اند که در مناطق تحت تسلط طالبان بر زنان وارد شده است.

مسعوده فیضی، عضو شبکه زنان افغان گفت: "جامعه جهانی و ملل متحد کشتار افراد ملکی و تمامی موارد نقض حقوق بشری مردم افغانستان به ویژه زنان و اطفال را مورد بررسی و بازپرس قرار دهند."

شماری از فعالان حقوق زن نیز تاکید دارند که ادامه جنگ نگرانی‌های جدی را برای زنان افغانستان ایجاد کرده است که مبادا دست‌آوردهای ۲۰ سال اخیر شان را از دست دهند.

شهلا فرید، استاد پوهنتون و فعال حقوق زن گفت که زنان نگران اند که دست‌آوردهای شان از دست نرود.

در جریان رژیم طالبان نیز زنان از حق آموزش، حق بیرون شدن از خانه بدون محرم شرعی، حق کار و برخی حقوق بنیادی بشری محروم بودند.

XS
SM
MD
LG