لینک های دسترسی

Breaking News

نمایشگاه صنایع دستی زنان در بامیان برگزار شد


تولیدات محلی وصنایع دستی بامیان در سال گذشته سبب شد تا این ولایت عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان را کسب کند.
تولیدات محلی وصنایع دستی بامیان در سال گذشته سبب شد تا این ولایت عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان را کسب کند.

ولایت بامیان مانند سایر ولایات افغانستان صنایع دستی مختص به خود را دارد. برک، نمد، قالین، گلیم، خورجین، فرش‌های سنتی، خامک و گل ‌دوزی از معروف ترینِ این صنایع ‌اند که اکنون از شهرت خوبی برخوردار شده است.

حالا در مرکز بامیان، یک نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و تولیدات محلی زنان به ابتکار اداره صنایع روستایی این ولایت در برگزار شده است.

بانوان تجارت پیشه که انواع محصولات دستی شانرا در بازارچه هنر ( بازار زنانه) در یک نمایشگاه سه روزه به نمایش گذاشته اند و می‌گویند نسبت به هر سال دیگر تقاضا مشتریان داخلی خارجی به محصولات محلی و صنایع دستی بامیان افزایش یافته است.

غلام نبی جهش، رئیس دفتر برنامه انکشاف صنایع روستایی بامیان می‌گوید که این نمایشگاه برای بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدات محلی زنان راه اندازی شده است.

او می‌گوید "خوشبختانه شمار زیادی از افراد در سال‌های اخیر در روستاهای دوردست بامیان صاحب حرفه شده اند که از لحاظ مالی نمی‌توانستند موادخام مورد نیاز خود را تهیه کنند، حالا توانسته اند با قرضه‌هایی که برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی به آن ها داده است، کسب و کار‌‌شان را رونق دهند".

آقای جهش می افزاید که در سال‌های اخیر برای بیش از 2 هزار زن از طریق پرداخت قرضه زمینه کار و درآمد ایجاد شده است.

در دوسال اخیر برای بیش از سی انجمن تجارت‌های کوچک زنان در این ولایت دکان توزیع شده است تا تولیدات محلی و صنایع دستی شان را در آن بازار کوچک زنانه برای دایم به نمایش بگذارند.

شماری از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و محصولات محلی در بامیان می‌گویند سال‌های صنایع دستی آنان با رکود مواجه بود؛ اما امسال تقاضا برای تولید و خرید این محصولات افزایش یافته است.

محسنه یکی از فروشندگان صنایع دستی در بامیان می‌گوید که تقاضا برای این صنایع دستی در بازارهای خارجی به‌ ویژه در امریکا، آلمان و تا حدودی در هند به ‌صورت روزافزونی در حال افزایش است "قبلاً کسی ما را پول قرض نمی‌داد؛ اما با قرضه‌های کوچک اداره صنایع دستی کارهای ما رونق یافت و فعلاً یک غرفه دارم که تمام مخارج زندگی ما از آن طریق تأمین می‌شود".

زنان تجارت پیشه خوشبین اند که رشد صنایع دستی آنان و همکاری دولت در زمینۀ بازاریابی در خارج از افغانستان بهبود اقتصادی خانواده‌های این ولایت را به دنبال دارد و آنان را به خودکفایی می‌رساند.

تولیدات محلی وصنایع دستی بامیان در سال گذشته سبب شد تا این ولایت عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان را کسب کند.

با این وجود شماری از بانوان که پیشۀ تولید صنایع دستی را دارند از دولت خواستار توجه بیشتر به این تولیدات محلی اند و می‌گویند که هنوز هم کارهای اندک برای رشد و بازاریابی صنایع دستی بامیان صورت گرفته است.

ذاکره یکی از مؤلدین صنایع دستی می‌گوید "ما از بخش‌های مربوطه و حکومت می‌خواهیم تا کمک‌های بیشتر برای ما صورت گیرد، نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بیشتر دایر گردد تا فعالیت‌های ما رونق یابد".

در حال حاضر در سطح ولایت بامیان بیش از ۴۵ انجمن کوچک صنایع دستی فعال است. مسئوولین محلی می‌گویند که در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی صنایع دستی بامیان طرفداران خاصی را به سوی خود جلب کرده است.

محمد طاهر زهیر والی بامیان می‌گوید که حکومت محلی نیز خواهان افزایش عرضۀ بیشتر صنایع دستی این ولایت به کشورهای خارجی است و برنامه‌هایی را روی دست دارد.

والی بامیان می‌افزاید "ما با کشورهای مختلف که علاقمند صنایع دستی بامیان اند هماهنگی خواهیم کرد و زمینه را بهتر فراهم می‌کنیم تا مارکیت‌های ثابت و سیار در داخل و خارج از کشور برای صنایع دستی بامیان فراهم گردد".

به گفتۀ مسئوولان برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی ولایت بامیان در حال حاضر ۴۶ نهاد کوچک تجاری زنانه و ۲۴۶ گروپ کاری زنانه در زمینه رشد صنایع دستی بامیان در این ولایت کار می‌کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG