لینک های دسترسی

Breaking News

تشابه زن بی‌حجاب با حیوان؛ طالبان با الفاظ شدید زنان را به رعایت حجاب ترغیب می‌کنند


ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت قندهار با نصب پوسترها در سرتاسر این شهر زنان را به رعایت حجاب ترغیب کرده و در برخی این این لوحه‌ها زنان بی‌حجاب را به تلاش برای شباهت یافتن با حیوان مقایسه کرده اند.

یک مقام رسمی گروه طالبان روز پنجشنبه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) به خبر گزاری فرانس پرس تایید کرد که پوسترها که در آن آمده "زنان مسلمان با رعایت نکردن حجاب کوشش شباهت با حیوانات دیگر را می‌کنند" از جانب ریاست امر به معروف و نهی از منکر قندهار نصب شده اند.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های روز افزونی را بر زنان در آن کشور اعمال کرده است. مقام رهبری طالبان در اوایل ماه می در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواست که حجاب اسلامی را رعایت کنند.

در این دستور که از طرف ملا هبت‌الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان تصویب شده آمده است که "برای زنان مسلمان اصیل و بالغ رعایت‌کردن حجاب شرعی فرض و ضروری است."

در یکی از پوسترهای جدید که بر دیوارهای رستوران‌ها، دکان‌ها و بوردهای اعلانات تجارتی در سرتاسر شهر قندهار نصب شده، آمده است "حجاب نکردن بد اخلاقی است، دعوت به حجاب دعوت به اخلاق است و دعوت به بی‌حجابی دعوت به بد اخلاقی است".

یک بلبورد تجارتی در قندهار با پیام طالبان به زنان و ترغیب آنان به حجاب که در آن بی حجابی بد اخلاقی عنوان شده است.
یک بلبورد تجارتی در قندهار با پیام طالبان به زنان و ترغیب آنان به حجاب که در آن بی حجابی بد اخلاقی عنوان شده است.

در یکی دیگر از پوسترها همچنین نوشته شده که "لباس‌های کوتاه، تنگ و نازک حکم بی حجابی را دارد" و از زنان خواسته شده تا حجاب را به عنوان یک فرض قبول کنند نه یک محدودیت.

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در کابل برای اظهار نظر در دسترس نبود، اما عبدالرحمن طیبی، رییس امر به معروف و نهی از منکر قندهار، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "ما این پوسترها را نصب کرده ایم و آن زنانی که صورتشان پوشیده نیست (در ملاء عام) به خانواده های آنها اطلاع خواهیم داد و طبق فرمان اقدامات اتخاذ خواهیم کرد."

طالبان در فرمان مبنی بر پوشیدن حجاب گفته اند: "در گام نخست خانه زنان بی‌حجاب نشانی شود و به ولی شان توصیه شود و آنان تنبیه شوند. در قدم دوم ولی آنها به ریاست‌های مربوط احضار شوند. در گام سوم، ولی آنها سه روز زندانی شود. در مرحله چهارم، ولی به محاکم سپرده شود تا جزای مناسب داده شود."

بر اساس این دستور زنانی که در اداره‌های حکومت طالبان کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه سبک‌دوش خواهند شد.

حکومت طالبان همچنین گفته است که کارمندان مرد که دختران شان حجاب را مراعات نمی‌کنند، وظایف شان تعلیق شود.

طالبان در این بلبورد نوشته اند که نشانۀ امتیازی زن مسلمان و غیرمسلمان حجاب است
طالبان در این بلبورد نوشته اند که نشانۀ امتیازی زن مسلمان و غیرمسلمان حجاب است

این در حالی است که کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد "سرکوب سیستماتیک نهادینۀ" زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان را نکوهش کرده و گفته است که زنان در افغانستان با وضعیت "وخیم" مواجه است.

میشل بچلیت روز چهارشنبه ۱۵ جون (۲۵ جوزا) به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که افغان‌ها "برخی‌ از تاریک‌ترین برهه‌های یک نسل را تجربه می‌کنند".

او "نابرابر جنسیتی" در زیر سلطۀ طالبان را نکوهش کرد، هرچند این گروه تعهد کرده است که به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران احترام می‌گذارد.

پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست سال گذشته، طالبان افزون بر ممانعت از کار زنان در ادارات، به استثنای چند ادارۀ معدود، و جلوگیری از ادامۀ تحصیل دختران از صنف ششم به بالا، محدودیت‌هایی را در زمینۀ سیر و سفر آزادانه و بدون همراه زنان و نیز نحوۀ پوشش زنان وضع کرده اند که با انتقاد گستردۀ جهانی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG