لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض و فعالان خواستار رهایی منیژه صدیقی از بند طالبان شدند


منیژه صدیقی از زنان معترض افغانستان است که در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ توسط طالبان بازداشت و زندانی شد
منیژه صدیقی از زنان معترض افغانستان است که در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ توسط طالبان بازداشت و زندانی شد

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان و نهاد‌های جامعه مدنی و حقوق بشری افغانستان خواستار رهایی منیژه صدیقی، از بند طالبان شدند.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان می‌گوید که منیژه صدیقی، زیر لت‌ وکوب و شکنجۀ طالبان در زندان به سر می‌برد و به جرم سوزاندن یک افراطی [رهبر طالبان] به یک سال و شش ماه حبس محکوم شده است.

منیژه صدیقی از زنان معترض افغانستان است که در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ توسط طالبان بازداشت و زندانی شد.

برخی اعضای نهاد‌های جامعه مدنی و حقوق بشری افغانستان، در همایشی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواستند که برای آزادی منیژه صدیقی از زندان طالبان اقدام کنند.

آنان گفتند: "منیژه صدیقی یک فعال مدنی و مدافع حقوق زنان است که ناعادلانه توسط طالبان بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد و گزارشی از وخیم بودن وضعیت وی از زندان طالبان به ما رسیده است."

شفیقه رزمنده، مسوول چتر اتحاد ملی زنان افغانستان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که وضعیت صحی منیژه صدیقی، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر را نگران ساخته است.

او گفت: "ما خواستار هرچه زودتر رهایی بانو منیژه صدیقی استیم. این بانوی آزاده هیچ جرمی به جز از دادخواهی برای حقوق حقۀ خود نداشته است."

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته بود که منیژه صدیقی، مدافع حقوق بشر و معترض زندانی، به تسهیلات حقوقی و صحی دسترسی ندارد.

به گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل "او به وکلا، ملاقات منظم با خانواده و حمایت مراقبت های صحی دسترسی ندارد."

بر اساس گزارش ملل متحد، طالبان به ویژه وزارت امر به معروف و نهی از منکر و ادارات مرتبط با آن، به اعمال و اعلام محدودیت‌ها بر حقوق زنان برای کار، تحصیل و آزادی تردد ادامه داده اند.

ملل متحد گفته است که بازداشت‌های خودسرانۀ فعالان زن و مدافعان حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان ادامه یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG