لینک های دسترسی

Breaking News

ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی رفع شد


ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی امروز یکشنبه کاملا رفع گردید و زنان در آن کشور حالا می توانند با داشتن جوازنامه، رانندگی کنند. عربستان سعودی تنها کشور در جهان بود که رانندگی زنان در ان منع قرار داده شده بود.

امروز یکشنبه، فقط چند لحظه بعد از آن که ممنوعیت بر رانندگی زنان در عربستان برداشته شد، زنان به رانندگی در جاده های شهر آغاز کردند.

تهانی الدوسی مانی، یکی از ده زنی است که در چهارم ماه جون جواز نامه رانندگی را دریافت کرد. او می گوید "همانطوری که می بینید من به طرف بازار با خانواده می روم. به خود متکی استم. تمام خریداری خانواده، رفتن به مکتب، همه را اکنون خودم می توانم انجام دهم."

این یک لحظه مسرت بار و تاریخی برای زنان عربستان است که تا اکنون برای کار های ساده مثل رفتن به مکتب دیدن دوستان و حتی رساندن اطفال شان به مکتب متکی به پدران، شوهران و برادران خود بودند.

خانم مانی می گوید رانندگی "مثل یک رویایی است که به حقیقت پیوسته است."

علی التمیمی، شوهر مانی، می گوید در کرسی عقب موتر، بسیار خوشحال و راحت خود را حس می کند. او می گوید "من خیلی خرسندم. این کرسی من است و راحت هستم. به حد کافی رانندگی کرده ام."

رحاف التمیمی، دختر دوسی مانی، می گوید "من احساس خوشی و افتخار به مادرم می کنم که یکی از ده خانمی بود که جوازنامه رانندگی خود را گرفت. با یک راننده شما نمی توانید تضمین مصونیت کنید. اما با مادرتان تضمین مصونیت وجود دارد."

از جانب دیگر، زنان در افغانستان بعد از سقوط رژیم طالبان قادر به رانندگی شدند و برخی از انها می گویند که رانندگی باید حق مسلم یک زن باشد تا در امور زندگی به او کمک کند.

شیما وفا، که در شهر هرات زندگی می کند می گوید از این دستاورد زنان در عربستان خرسند است.

این تحول در عربستان سعودی در حالی رونما می گردد که گروه های مدافع حقوق بشر، هنوز هم از عربستان سعودی در بخش آزادی بیان، حقوق زنان و دیگر ازادی های مدنی، انتقاد می کنند و عربستان سعودی راه درازی را در عرصه آوردن تحولات بنیادی پیش رو دارد.

رانندگی زنان در افغانستان و عربستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:20 0:00

XS
SM
MD
LG