لینک های دسترسی

Breaking News

امکان حذف بهترین تیم ها در دور گروهی جام جهانی


قرعه کشی تیم ها که فقط ۳۵ دقیقه را در برگرفت، از همین اکنون که تا شروع بازی های فوتبال بیش از پنج ماه باقی مانده، علاقمندان و شایقین ورزش فوتبال را به دلهره انداخته است.

در فوتبال، اگر یک تیم به هر اندازۀ که قوی هم باشد، انتظار حضور در گروهی را می کشد که بتواند بدون درد سر وارد دور حذفی جام شود.

اما جدول گروهی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ گویای حذف احتمالی تیم های بسیار خوبی است که هر بیننده و شایق ورزش فوتبال، خواهان حضور آن در دور های بعدی می باشد.

تیم های مانند برازیل، انگلستان، فرانسه، آلمان، پرتگال، ارژنتین و ایتالیا همواره تیم های دلخواه هر جام جهانی به حساب آمده اند.

حذف هر یکی از این تیم ها در دور های ابتدایی جام جهانی، باعث دلسردی و یاس تعداد زیاد از علاقمندان ورزش فوتبال گردیده است.

گروه بندی تیم ها

در گروه A جام جهانی فوتبال برازیل، تیم میزبان - با تیم های کروشیا، مکسیکو و کامرون رویارویی خواهد کرد.

هر چند برازیل در صعود به دور حذفی جام های جهانی فوتبال ریکارد دارد و یکی از تیم های دور حذفی این گروه به شمار می آید اما حضور مروارید های سیاه "کامرون" و سبز پوشان مکسیکو نیز نباید نادیده گرفته شود. کامرون و مکسیکو همواره در سطح منطقه، یکی از قویترین تیم ها به شمار آمده است. مکسیکو یکبار به جام جهانی هم دست یافت و کامرون در جام سال ۱۹۹۰ ایتالیا تا دور یک بر هشت با نمایش قویترین بازی فوتبال صعود کرد.

به هر حال، حذف هر یک از تیم های مانند مکسیکو، کروشیا و یا هم کامرون در دور گروهی، تاثر شدیدی علاقمندان آن تیم ها را در پی خواهد داشت.

گروه B به ظاهر آسان به نظر می رسد. گویا شاید بخت از همین حالا با اسپانیایی ها که مدافع لقب جام جهانی ۲۰۱۰ افریقای جنوبی و دارندۀ لقب قهرمانی جام ملت های اروپا اند، همرایی می کند. در گروه دوم، با اسپانیا، هالند، چیلی و آسترالیا حضور دارد.

تیم هالند بعد از اسپانیا قویترین تیم این گروه به شمار می رود. اگر تاریخ بر نگردد و آنچنانیکه فرانسه بعد از دو قهرمانی – جام جهانی و ملت های اروپا – در سال ۲۰۰۶ نتوانست حتا یک گول هم به ثمر رسانیده و راهی دور حذفی شود؛ تیم های اسپانیا و هالند به دور حذفی جام راه خواهند یافت.

در گروه C تیم های کولمبیا، یونان، ساحل عاج و جاپان شامل می باشد. جاپان، فرصتی خوبی خواهد داشت تا یکبار دیگر تاریخ را تکرار کند و به دور های بعدی جام جهانی راه یابد.

انتظار شایقین و فرصت های صعود

انگلستان و ایتالیا با حضور در گروه D در برابر یوروگوای و کوستاریکا، تیم های دلخواه راه یابنده به دور بعدی حساب می شود. هر چند یوروگوای هر آن زمانی می تواند برای تیم های مانند انگلستان و ایتالیا درد سر ایجاد کند اما باآن هم انتظار بیشتری از ایتالیایی ها و انگلیس ها برده می شود تا از آزمون دور اول بیرون آیند.

تیم فوتبال ایتالیا که تا به حال چهار بار به لقب قهرمانی جام جهانی دست یافته است، همیشه در دور گروهی، کارکردگی چشمگیری به نمایش نگذاشته است. هیچگاهی انتظار برده نشده که آبی پوشان ایتالیا به دور بعدی راه یابد، اما این تیم آهسته آهسته جان گرفته و بازی های متفاوتی را در هر دور مسابقات از خود به نمایش گذاشته است. پیروزی ایتالیا در برابر آلمان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و جام ملت های اروپا در ۲۰۱۲ ثبوت این حرف می باشد.

فرانسه با یکی از تیم های گروه Eخود که هاندوراس، سویس و ایکوادور را شامل می شود، به سادگی به دور بعدی صعود خواهد کرد.

اما ایران، که بعد از ۲۰۰۶ یکبار دیگر وارد میدان های جام جهانی شده است، فرصتی خوبی دارد تا از گروه F به دور حذفی راه یابد. در آن گروه بر علاوۀ ارژنتین، نایجریا و بوسنیا هرزگوینا حضور دارند. آنچه از ایرانی ها توقع برده می شود، پیروزی در برابر نایجریا می باشد، چون قراین نشان می دهد که بوسنیا هرزگوینا شاید شکست در برابر هر سه تیم متقبل شود. در این گروه هر تیمی که به چهار امتیاز دست یابد راهی دور حذفی خواهد شد.

گروه مرگ

اما در میان هشت گروه جام جهانی فوتبال برازیل، خطرناکترین گروه به تیم های آلمان، پرتگال، ایالات متحده و گانا تعلق می گیرد. این گروه را از همین اکنون می تواند "گروه مرگ" نامید.

حدف هر یک از تیم های متذکره، علاقمندان و شایقین زیادی را از دیدن بازی های بعدی فوتبال دلسرد خواهد ساخت.

گانایی ها همیشه قوی و پر انرژی به میدان آمده اند. گانا از توانمندی ضربات سهمگین، سرعت و تکتیک غافلگیر کننده برخوردار می باشد.

هر چند تیم های آلمان و پرتگال، دلخواه ترین تیم در این گروه به شمار می آید اما جالبی این گروه زمانی فزونی کسب خواهد کرد که کلینسمن، مهاجم و کپتان پیشین تیم ملی فوتبال آلمان به حیث مربی تیم ملی فوتبال ایالات متحده امریکا در برابر کشور خودش قرار گیرد.

آنچه امریکایی ها می توانند از آن سود ببرند، افشا و پیشگویی نحوۀ بازی آلمانی ها توسط مربی آن تیم که خود یک آلمانی است می باشد. در عین زمان، شیوۀ چند بازی اخیر امریکایی ها بازگو کنندۀ تکتیک و تخنیک فوتبال آلمانی بوده است.

حال دیده شود که کدام مربی پیروز خواهد شد، مربی تیم آلمان یا مربی آلمانی تیم ایالات متحده. اما تجربه و میدان دیدگی بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان را نباید نادیده گرفت.

بسیار دشوار خواهد بود پیشگویی شود که کدام دو تیم از چهار تیم گروه G وارد دور حذفی جام خواهد شد.

در کنار ایران، دومین تیم که شاید بتواند برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی فوتبال به دور حذفی راه یابد، روسیه خواهد بود که در آخرین گروه با تیم های الجزایر، بلجیم و کوریای جنوبی قرار گرفته است.

کوریای جنوبی در سال ۲۰۰۲ تا دور نیمه نهایی جام فوتبال را نیز تجربه کرد اما روسیه که بیشترین حضور را در جام جهانی داشته است با برای کمترین بار به دور حذفی راه یافته است. تیم های بلجیم و الجزایر نیز با سابقۀ کمی که در عرصۀ جام جهانی دارند، انتظار کمتری برده می شود تا بازی خوبی را به نمایش بگذارند.

فشار روانی بالای تیم ها

تیم های پر آوازه یی مانند آلمان، ارژنتین، برازیل، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و ... همیشه زیر فشار روانی شدیدی قرار داشته اند. انتظارات شدید شایقین آن تیم ها و رقابت موجود میان تیم های متذکره همواره بالای نحوۀ بازی این تیم ها تاثیر گذاشته است.

هر آن زمانی که انتظار از همچو تیم های کاهش یابد، به همان اندازه ورزشکاران می توانند با خیال راحت به مسابقه پرداخته و حتا نتایج دور از انتظار شایقین فوتبال را نیز به ارمغان آورند.

کریستیانو رونالدو، مهاجم و کپتان تیم ملی فوتبال پرتگال با یاددهانی از این مطلب گفته است که انتظار کمتر شایقین فوتبال از تیم پرتگال باعث خواهد شد تا این تیم با روان آرام تر "نتایج دور از انتظار شایقین" را به دست آورد.

کدام قاره برندۀ جام خواهد شد

نخستین بازی سلسله مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ به تاریخ ششم ماه جون میان تیم های برازیل که تا به حال پنج باز جام قهرمانی را به خانه برده است با تیم کروشیا برگزار خواهد شد.

اسپانیا مدافع لقب قهرمانی جام جهانی فوتبال به تاریخ سیزدهم ماه جون به مصاف هالند خواهد رفت.

در تاریخ فوتبال جهان کمتر اتفاق افتاده است که یک جام از خانۀ و یا هم قارۀ یک میزبان بیرون رفته باشد.

تحلیلگران عرصۀ فوتبال به این باور اند که فوتبال کمرنگ برازیلی ها در چند سال اخیر و رشد نه چندان فوتبال ارژنتین شاید این فرصت را برای اروپایی ها مساعد سازد که یکبار دیگر جام طلایی فوتبال را به اروپا ببرند.

اما انتظاریکه از برازیلی ها برده می شود این است که می باید از حضور خانه و تماشاچیان خودی "برازیلی" استفاده کرده و شاید برای ششمین بار لقب قهرمانی جام جهانی را از آن خود کنند.
XS
SM
MD
LG