لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت دو میزبان برای دسترسی به جام جهانی کریکت


جام جهانی شورای بین المللی کریکت
جام جهانی شورای بین المللی کریکت

جام جهانی کریکت ۲۰۱۵ به آخرین مرحله خود رسیده و قرار است تیم های آسترالیا و نیوزیلند برای کسب قهرمانی آن جام روز یکشنبه به مصاف هم بروند.

این دو تیم در رقابت های گروهی نیز یکبار زورآزمایی کرده بودند و در آن رقابت نیوزیلند توانست آسترالیا را با تفاوت یک وکت شکست دهد.

در آن رقابت هر دو تیم نتوانستند تا اخیر ۵۰ اوور بازی کنند، آسترالیا پس از ۳۲ اوور تمام بازیکنان خود را از دست داد و تنها به کسب ۱۵۱ دوش موفق شده بود در پاسخ نیوزیلند نیز خیلی تلاش کرد که همانند رقابت ۲۰ اووره بازی کند که در ۲۳ اوور با از دست دادن ۹ بازیکن هدف تعین شده را پوره کرد.

آسترالیا و نیوزیلند در رقابت های جام جهانی کمتر رو در رو قرار گرفته اند اما در سایر رقابت های یک روزه و پنج روزه، تیم آسترالیا به گفته کارشناسان "برادر بزرگ" نیوزیلند خوانده می شود.

آسترالیا تا کنون چهار بار به لقب قهرمانی جام جهانی کریکت دست یافته حالانکه نیوزیلند برای نخستین بار از سطح نیمه نهایی به دور قهرمانی جام جهانی کریکت صعود می کند.

بازیکن آسترالیایی پیروزی تیمش را جشن گرفته است
بازیکن آسترالیایی پیروزی تیمش را جشن گرفته است

پیش از این نیوزیلند پنج بار به دور نیمه نهایی راه یافته که شامل ۱۹۷۵-۱۹۷۹-۱۹۹۲-۱۹۹۹ و ۲۰۰۷ میلادی می باشد.

آسترالیا پیش از این، شش بار - ۱۹۷۵، ۱۹۸۷، ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ به دور نهایی جام جهانی کریکت راه یافته که چهار بار لقب قهرمانی را از آن خود کرده است.

کارشناسان با توجه به سابقۀ حضور این دو تیم در دور نهایی جام جهانی، آسترالیا را بهترین تیم برای کسب لقب قهرمانی قلمداد می کنند اما نیوزیلند از آغاز جام جهانی در ماه فبروری تا کنون در هشت رقابت، شکست ناخورده باقیمانده و در تمام عرصه ها – بیتنگ، فیلدنگ و بالنگ – کارکردی چشمگیری به نمایش گذاشته است.

اما آسترالیا با یک داغ شکست، آنهم در برابر نیوزیلند، تا دور نهایی این جام راه یافته است ولی بهترین کارکردگی خود را با حذف تیم هند، مدافع لقب قهرمانی جام در دور نیمه نهایی رقابت ها، به نمایش گذاشت.

به باور کارشناسان اگر خط فیلدنگ، بالند و بیتنگ آسترالیا آنچنانیکه در رویارویی با هند بازی کردند در برابر نیوزیلند به میدان بروند، بدون شک زرد پوشان آسترالیا برای پنجمین بار لقب قهرمانی را کسب کرده و جام را در خانۀ خود نگه خواهند داشت.

ناگفته نماند که نیوزیلندی ها در جام جهانی ۱۹۹۲ نیز بدون شکست تا دور نیمه نهایی راه یافته بودند اما پس از شکست در برابر پاکستان – که به لقب قهرمانی جام همان سال رسید – نتوانستند به دور نهایی راه یابند.

آسترالیا اما در رقابت نهایی از امتیاز "میدان خودی" و حضور اکثریت تماشاچیان آسترالیایی برخوردار خواهد بود. از سوی هم میدان کرکت ملبرن گنجایش ۱۰۰ هزار تماشاچی را دارد که بدون شک می تواند در پیروزی زرد پوشان آسترالیا نقش عمدۀ داشته باشد.

افزایش علاقمندان جام جهانی

انتظار می رود رقابت نهایی را میلیون ها تن دیگر از طریق شبکه های مختلف تلویزیونی و نشرات مستقیم انترنیتی نیز تماشا کنند که این امر به محبوبیت این بازی در کنار رقابت های پر بینندۀ چون فوتبال در جهان و بیسبال در امریکا خواهد افزود.

سازمان دهندگان رقابت های جام جهانی در شورای بین المللی کریکت می گویند که شمار بینندگان رقابت ها در مقایسه با سال های پسین افزایش کسب کرده و به گفتۀ مسوولین انترنیتی آن شورا، مراجعه کنندگان ویژه و همیشگی صفحات انترنیتی رقابت ها به ۲۶ میلیون نفر رسیده و ۲۲۵ میلیون بیندۀ غیر مسلکی از صفحات انترنیتی آنان دیدن کرده است.

گرانت الیوت، بیتسمن نیوزیلند که با ضربۀ شش نمره یی تیمش را به دور نهایی کشاند
گرانت الیوت، بیتسمن نیوزیلند که با ضربۀ شش نمره یی تیمش را به دور نهایی کشاند

این جام تا کنون شاهد بلندترین و کمترین دوش تیم های برجستۀ جهان کریکت بوده و بهترین کارکردگی تیم های دستۀ دوم شورای بین المللی کریکت در برابر تیم های عضو دایمی آن شورا نیز به چشم خورد.

آیرلند، افغانستان و سکاتلند خوب درخشیدند و بنگله دیش که گفته می شد شاید امتیاز بازی پنج روزه را از دست دهد با شکست دادن انگلستان در این جام به دور یک بر هشت راه یافت و پس از یک رقابت جنجال برانگیز در برابر هند از رقابت ها حذف شد.

اما انگلستان به عنوان بنیانگذار کریکت نه تنها که کارکردگی خوبی از خود به نمایش نگذاشت که حتی نتوانست از دور گروهی پا فراتر نهد.

نظرسنجی هاییکه در قبال نتیجۀ رقابت روز یکشنبه صورت گرفته نشان می دهد که بیشتر مردم آسترالیا را قهرمان جام ۲۰۱۵ می پندارند اما نیوزیلند نیز با بالنگ و به ویژه فیلدنگ قوی که دارد نباید دست کم گرفته شود.

XS
SM
MD
LG