لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران جهان از کارکرد های مندیلا ستایش کردند


طرفداران نلسن مندیلا در حال شنیدن بیانیۀ رهبران جهان در ستدیوم جوهانزبرگ که از آقای مندیلا تقدیر می کردند.
طرفداران نلسن مندیلا در حال شنیدن بیانیۀ رهبران جهان در ستدیوم جوهانزبرگ که از آقای مندیلا تقدیر می کردند.
شصت هزار نفر امروز در مرکز افریقای جنوبی دور هم آمده بودند تا به رهبر پیشین ضد اپارتاید و رئیس جمهور پیشین افریقای جنوبی ادعای احترام کنند و از خدمات او ستایش نمایند.

روسای جمهور و رهبران بیش از ۸۰ کشور جهان جهت اشتراک در مراسم تشریفاتی ادای احترام به نیلسن مندیلا در بین این جمعیت شامل بودند.

رئیس جمهور افغانستان برای ادعا احترام به افریقای جنوبی رفته است. حامد کرزی از جمله نخستین رهبران جهان بود که پس از درگذشت مندیلا، ابراز تاثر کرد و را یکی از رهبران نمادین عصر نامید.

باراک اوباما و جورج دبلیو بش روسای جمهور کنونی و پیشین ایالات متحده نیز یکجا با هم به افریقای جنوبی رسیدند. قرار است دو رئیس جمهور پیشین دیگر امریکا نیز در این مراسم تشریف ببرند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده مندیلای فقید را به یک "بزرگمرد تاریخ" تشبه کرد و گفت "مندیلا به یاد مان می آورد که هر کاری تا زمانی انجام نشود ناممکن می نماید."

کریل رامافوزا، معاون گروه کانگرس ملی افریقایی در جریان این مراسم گفت که در افریقای جنوبی رسم است "وقتی باران می بارد و کسی را دفن می کنید به این معنی است که خداوند شما را خوش آمد می گوید و با احتمال زیاد دروازه های بهشت نیز باز خواهد بود."

آقای رامافوزا گفت "ما در اینجا جمع شده ایم تا به این مرد بگویم که اکنون دیگر راحت بخواب."

راول کاسترو، رئیس جمهور کیوبا گفت که تلاش ها و پیروزی وی در حقیقت تلاش و پیروزی شما تلقی می شود.

اما بینیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل گفته است که به خاطر مصارف گزاف سفری، در مراسم ادای احترام به نیلسن مندیلا اشتراک نمی کند.

اشتراک مخالفان

باران هیچگاهی آرام نشد و در ستدیوم ۹۵ هزار نفری شهر جوهانزبرگ، مرکز افریقای جنوبی، حدود ۶۰ هزار نفر جمع شده بود.

فضای ستدیوم با شکوه بود در آن مخلوطی از افراد خانوادۀ سلطنتی، روسای جمهور و چهره های سرشناس شرکت کرده بودند.

زابو مبکی، رئیس جمهور پیشین افریقای جنوبی که به تعقیب مندیلا کرسی ریاست جمهوری را احراز کرده بود نیز در مراسم ادای احترام شرکت داشت. روسای جمهور کنونی و پیشین فرانسه همراه با بن کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد در مراسم شرکت داشتند.

یکتن از جوانان فارغ التحصیل افریقای جنوبی که ساعت ها پیش از باز شدن دروازۀ ستدیوم ورزشی به روی شرکت کنندگان به محل رسیده بود گفت مندیلا "به خاطر به زندان رفت تا ما بتوانیم آزاد باشیم."

سه شنبه بیستمین سالگرد روزی بود که نیلسن مندیلا و ایف دبلیو دی کلرک، آخرین رئیس جمهور دورۀ اپارتاید افریقای جنوبی، به خاطر تلاش های آنان در راستای تامین صلح در کشور شان، جایزۀ نوبل را دریافت کردند.

دی کلرک، که یک رقیب سیاسی مندیلا به شمار می رفت و بعداً با وی دوست شد نیز در ستدیوم حضور داشت.

مندیلا پنجشنبه گذشته به سن ۹۵سالگی در گذشت.

بعد از ختم مراسم، جسد مندیلا قبل از آنکه روز یکشنبه در قریۀ آبایی اش در "قونو" دفن شود، برای سه روز دیگر در "یونین بیلدنگ" در پریتوریا نگهداری خواهد شد، جاییکه زمانی کرسی قدرت سفیدپوستان تلقی می گردید.
XS
SM
MD
LG