لینک های دسترسی

Breaking News

روان درمانی، نیاز مبرم جوامع فقیر


گزارش جدید سازمان جهانی صحت استدلال می کند که بهبود خدمات صحت روانی می تواند فرصت هایی را برای زندگی برتر مردم فراهم کند.

این گزارش سازمان جهانی صحت (WHO) به تاریخ ۱۹ اگست و روز جهانی بشردوستی با این آرزومندی نشر می شود که افراد معروض به اضطرار بتوانند بهبود یابند و زندگی شانرا برتر از پیش احیا کنند.

جنگها و آفات طبیعی می تواند سبب مشکلات صحت روانی شود که در این صورت به کمکهای روان درمانی نیاز است، اما این خدمات همواره قابل دسترس نیست.

سازمان های بشری سرسختانه برای بهبود مردم می کوشند، اما سازمان جهانی صحت دریافته است، بخش زیاد کمک هایی که پس از فوریت های بزرگ پیشکش می گردد، در مقایسه با رویداد های اضطراری از رهگذر زمانی کوتاه مدت است.

نیازمندی به درمان

مارک وان اومیرین از سازمان جهانی صحت تذکر می دهد که شمار زیاد افراد متاثر از رویداد های فاجعه بار مشکلات دراز مدت روانی داشته و نیاز به کمک های دراز مدت دارند.

اومیرین می افزاید که فوریت ها نمایانگر یک فرصت بزرگ برای بهبود بخشیدن سیستم های صحی به ویژه صحت روانی است، سیستمی که به گفتۀ سازمان جهانی صحت در کشور هایی با سطح درآمد پایین و متوسط در واقع وجود ندارد.

به گفتۀ اومیرین "آن سیستم ها برای تمام افراد نیازمندی است که تازه به مشکلات صحت روانی دچار می شوند و کسانی که از پیش به این مشکلات مبتلا اند. این امر مهمی است زیرا در اکثر ساحات جهان، خدمات صحت روانی وجود ندارد."

گزارش ۱۱۰ صفحه یی سازمان جهانی صحت رهنمود هایی را برای بهبود سیستم های صحت روانی پس از اضطرار فراهم می کند. گزارش بر ده موردی تمرکز کرده است که در آن کشور ها از این فرصت ها سود برده اند.

یکی از این کشور ها سریلانکا است که در پس آیند سونامی مرگبار ۲۰۰۴، حکومت آن کشور پالیسی جدید ملی صحت روانی را ایجاد کرد و آن را به اکثر بخش های کشور گسترش داد.

کشور های در حال بحران

نمونۀ دیگر عراق است. داکتر وان اومیرین می گوید که به گونۀ ویژه تمرکز بر عراق مناسب است، چون نشر گزارش سازمان جهانی صحت در روز جهانی بشردوستی با دهمین سالروز بمباردمان دفتر سازمان ملل متحد در بغداد مصادف است.

در این رویداد ۲۲ نفر به شمول سرگیو ویرا دی میلو، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای عراق کشته شد.

ویرا دی میلو میگوید "عراق از سال ۲۰۰۴ به اینسو پیشرفت چشمگیری در راستای ایجاد سیستم صحت روانی داشته است به این مفهوم که از دسترسی مردم به مراقبت های صحت روانی اطمینان حاصل شد. اکنون با گذشت این چند سال به حدود نصف داکتران معالج در آن کشور آموزش های صحت روانی داده شده است."

سایر کشور هایی که از این رهگذر مطالعه شده است، افغانستان، بروندی، ولایت آچه در اندونیزیا، اردن، کوزوفو، تیمور شرقی، کرانۀ غربی و نوار غزه می باشد.

سازمان جهانی صحت ابراز امیدواری می کند که این گزارش قانونگذاران را به ویژه در کشور های معروض به حالات اضطرار کمک خواهد کرد تا سیستم های صحت روانی کشور های شانرا اصلاح کنند.


گزارش اصلی: لیزا شلاین
برگردان: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG