لینک های دسترسی

Breaking News

داعش چگونه جوانان را اغوا میکند؟


حدود هفده هزار مرد و شماری کم زنان، از گوشه و کنار جهان به عراق و سوریه رفته تا به گروه دولت اسلامی بپیوندند.

گروه دولت اسلامی یا داعش در چند سال اخیر سعی کرده جوانان را از نقاط مختلف جهان به صفوف خود جذب کند. دعوت این گروه موجب شده که تا کنون حدود هفده هزار مرد و شمار کمی از زنان بیش از نود کشور، به عراق و سوریه سرازیر شده و به صفوف داعش بپیوندند.

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، از مسلمانان در سراسر جهان خواسته است تا به سوی سرزمین های تحت کنترول این گروه شتافته و نه تنها در کنار آنان به مبارزه بپردازند، بلکه به عنوان داکتران، مدیران، قضات، مهندسان و دانشمندان کار کنند و با ازدواج به همدیگر، خانواده هایی را تشکیل دهند.

درگیری در سوریه و عراق اکنون مبارزان داوطلب بیشتر را نسبت به جنگ های گذشته در افغانستان و یوگسلاویای سابق، جلب کرده است.

با توجه به گزارش مرکز بین المللی مطالعات افراطگرایی یک نهاد تحقیقاتی در کینگز کالج لندن، این ها شامل حدود ٣٣٠٠ تن از اروپای غربی و یک صد تن امریکایی میباشند. پیتر نیومن از کینگز کالج در لندن این روند پیوستن داوطلبانۀ جوانان به نبرد را، کم سابقه میخواند. او میگوید: "از سال 1945 تا کنون در جهان اسلام حتی یک معضله وجود نداشته که اکثر خارجی ها را به این گونه درگیری ها به خود جلب و جذب نماید."

سرنوشت هولناک

خبرنگاران اسوشیتد پرس در چند قاره برخی از کسانی را دنبال کرده اند که با پیوستن به گروه دولت اسلامی ، کشورشان را ترک کرده اند و نیز به دین اسلام گرویده اند، و یا تبدیل به ماجراجویانی شده اند که از خانه هایشان دوری گزیده اند.

ده تا پانزده درصد از کسانی که نزد داعش ثبت نام کرده اند، گمان می رود که در جریان مبارزات کشته شده اند. صدها نفر دیگر جان سالم به در برده و برخی به خانه هایشان بازگشته اند. حکومت و خانواده های آنها اکنون در مورد عواقب آن نگران اند.

رضا در شهر تاریخی لیدن هالند تولد یافته است. پدر او، محمد پسر خود را به حیث یک مسلمان تربیه نکرده است. او ازین تصمیم اش ابراز پشیمانی میکند و میگوید اگر پسرش را با اسلام آشنا میساخت، امروز تندروان او را اغوا نمیتوانستند.

دور تر از هالند، در در منطقه کوهستانی شمال شرقی گرجستان، خانواده های عزاداری که دو نوجوان را از دست دادند، از کشته شدن فرزندان شان در سوریه حکایت دارند.

ساکنان این محل می گویند استخدام کنندگان داعش، به جوانان وعدۀ پول جهت حمل و نقل شان به میدان هوایی تفلیس را میدهند و همچنین قیمت تکت طیارۀ آنها را به ترکیه میپردازند.

یکی از باشندگان گرجستان که فرزند اش در صفوف داعش کشته شده است، میگوید: "هنگامی که شما هر روز برای جوان ١٦ یا ١٨ ساله تکرار کنید که جهاد بهترین کار است و شما را به بهشت سوق میدهد، و شما خیلی چیزها در بدل این کار تان دریافت خواهید کرد؛ این جوانان فکر میکنند که کار درستی انجام میدهند."

نگرانی حکومت ها

بسیاری از کشورها در حال حاضر با این آزمون مواجه اند که چگونه از توسعۀ گروه دولت اسلامی و پیوستن جوانان به آن جلوگیری کنند. کشور های غربی به خصوص سعی دارند که جلو رفتن همچو جوانان به شرق میانه را بگیرد. در همین هفته، پولیس کانادا ده جوان مسلمان را که میخواستند جهت پیوستن با داعش به شرق میانه بروند، در میدان هوایی مونتریال توقیف کردند.

ایالات متحدۀ امریکا نیز از رهبران مذهبی جهان اسلام خواسته که جوانان مسلمان را از حقیقت اسلام آگاه ساخته و جلو پیوستن شان را با تندروانی همچو گروه دولت اسلامی بگیرند. پیتر نیومن از کینگز کالج در لندن میگوید که حکومت های جهان فقط در سال ٢٠١۴، زمانی که بسیاری از آنان خطر بزرگ ناشی از استخدام جنگجویان خارجی از سوی گروه دولت اسلامی را به امنیت خود درک کردند، به برداشتن گام ها برای مبارزه با آن اقدام نمودند.

نیومن می افزاید که گروه دولت اسلامی در استخدام و تحکیم ارتباط، به خصوص با غربی ها، فعال ترین گروه بوده است، زیرا نخستین گروهی بود که همه مواد تبلیغاتی خود را نه تنها به زبان عربی بلکه به زبان های اروپایی نیز منتشر کرده است.

XS
SM
MD
LG