لینک های دسترسی

Breaking News

روز دوم نشست سران گروه ۸


نشست سران گروه ۸ یا هشت کشور صنعتی جهان وارد دومین و آخرین روز خود شد. سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در مورد ایجاد اجماع بخاطر دریافت راه حل برای وضعیت سوریه نیز گفتگو نمودند.

در پایان این نشست سران کشورهای بزرگ صنعتی جهان بشمول ایالات متحده و روسیه اعلان نمودند که آنها خواستار پایان جنگ داخلی سوریه بشکل صلح آمیز و از طریق گفتگو میباشند. در اعلامیۀ نشست سران گروه ۸ همچنین آمده است که هر گونه گفتگو های صلح باید بر اخراج گروه های وابسته با القاعده از سوریه نیز توافق نماید. این اعلامیه نقض حقوق بشر را از سوی نیروهای حکومتی و شورشیان نیز محکوم نموده است.

دیوید کامرون صدر اعظم بریتانیا گفت که میخواهد تا کشور های گروه هشت یک "اعلامیه بسیار روشن" را صادر نمایند تا کشور های جهان هرگز نباید در مقابل آدم ربایی ها از سوی دهشت افگنان پول بپردازند.

در آخرین روز نشست گروه هشت که در آیرلند شمالی برگزار گردید، در مورد تلاش ها جهت مقابله با نقاط ضعف که به شرکت های بزرگ تجارتی اجازه میدهد تا از پرداخت مالیات در کشور هایشان فرار نمایند، نیز بحث صورت گرفت.

بحث روی بحران سوریه
اختلافات سران گروه هشت روی بحران سوریه بر روز اول نشست سایه افگنده بود. روسای جمهور ایالات متحده و روسیه در حاشیۀ این نشست روی وضعیت در سوریه با هم گفتگو نمودند. آقای اوباما و آقای پوتین گفتند که در قبال سوریه اختلافات عمیق بین ایالات متحده و روسیه موجود است اما در مورد پایان یافتن خشونت در سوریه و آغاز گفتگو بین همه جوانب در گیر بخاطر دریافت راه حل صلح آمیز بحران در آن کشور اتفاق نظر وجود دارد.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در دیدارش با رئیس جمهور روسیه گفت: "در ارتباط به سوریه ما دیدگاه های متفاوت داریم اما ما اتفاق نظر داریم تا خشونت ها کاهش داده شود، اسلحه کیمیاوی مصئون گردد و اطمینان حاصل شود که از آن دوباره استفاده صورت نمی گیرد."

در مقابل ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن تایید اختلاف نظر با ایالات متحده گفت: "البته که نظریات ما یکسان نیست اما همۀ ما می خواهیم خشونت در سوریه به پایان برسد، افزایش قربانیان خاتمه داده شود و وضعیت به شکل صلح آمیز حل گردد و همه جوانب به میز مذاکره در ژنیو آورده شوند. ما توافق نمودیم که جوانب درگیر را برای مذاکره ترغیب نماییم."

روسیه از حامیان اصلی حکومت سوریه بوده و به حکومت سوریه اسلحه فراهم می کند. از سوی دیگر اخیراً ایالات متحده نیز اعلان نمود که در نظر دارد تا به شورشیان سوری که در برابر حکومت سوریه می جنگند، اسلحه بفرستد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین طی یک مصاحبۀ تلویزیونی گفت که در مورد موثریت ایجاد منطقه ممنوع پرواز بر فراز سوریه تردید دارد. این در حالیست که روسیه می گوید اجازه ایجاد محدودیت در حریم هوایی سوریه را نخواهد داد.

کشور های گروه هشت شامل ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، جاپان و ایتالیا می باشد و بطور مجموعی ۵۰ در صد تولید اقتصادی جهان را فراهم می کنند.
روز دوم نشست سران گروه ۸
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:09 0:00
XS
SM
MD
LG