لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال پیترییس گفته است 'پیشرفت های حاصله در جنگ افغانستان شکننده، ولی امکان پذیر است.'


جنرال پیترییس گفته است 'پیشرفت های حاصله در جنگ افغانستان شکننده، ولی امکان پذیر است.'
جنرال پیترییس گفته است 'پیشرفت های حاصله در جنگ افغانستان شکننده، ولی امکان پذیر است.'

روزنامه نیویارک تایمز مطبی نوشته است تحت عنوان جنگ افغانستان، شکننده، ولی امکان پذیر است.

روزنامه نوشته است جنرال دیوید پترییس رئیس جدید ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده، که تا اوایل همین هفته قوماندانی نیرو های امریکایی را در افغانستان به عهده داشت، به روز چهارشنبه ارزیابی محتاطانۀ را در مورد طولانی ترین مبارزات نظامی ارائه نمود، و پیشرفت های اخیر در جنگ ده ساله را شکنند و قابل برگشت خواند.

نویسنده نیویورک تایمز می افزاید جنرال پترییس، نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان را مهم و قابل اعتماد خواند و در مورد اینکه چگونه استوارتر و ثابت قدمتر مسؤلیت های امنیتی را از متحدین ناتو در حالی به عهده می گیرند که اخراج تدریجی ده ها هزار عسکر خارجی آغاز گردیده است.

روزنامه می نویسد که نیروهای افغان در تقریباً بیست فیصد مبارزات علیه دهشت افگنی و حملات اشتراک داشتند، و در حال حاضر در حدود چهل و سه ناحیه پولیس قابل اعتبار در سراسر کشور موجود است، که در حدود شش هزار و نهصد سی و هشت عضو دارد. تعداد حملات شورشیان کمتر از آنچه که انتظار می رفت بوده است.

به نوشته روزنامه ولی جنرال پترییس می گوید پیشرفت های حاصله شکننده است، و می تواند معکوس گردد، از این رو، پترییس علاوه می نماید که ما در آنجا هستیم تا اطمینان حاصل نمائیم که افغانستان بار دیگر به مخفی گاه دهشت افکنان القاعده مبدل نگردد.

جنرال پترییس می گوید یگانه راهی که ما می توانیم به این هدف نایل گردیم اینست که اطمینان حاصل نماییم افغان ها بتوانند امنیت خود را تامین نمایند، و حکومت خود را اداره نمایند.

به نوشته روزنامه، جنرال پترییس اعتراف نمود که این روند بسیار بطی بوده است. وی گفت از جمله یکصدو شصت قطعۀ نظامی، فقط یکی آن از نقطه نظر قدرت و توانائی واقعاً فعال است. اکثریت آنها هنوز هم به مشوره و یا کمک امریکایی ها نیاز دارند.

نیویورک تایمز می نویسد پترییس در رابطه به ادغام مجدد یک عده طالبان در داخل جوامع افغانی گفت در حدود دو هزار و سه صد و سه طالب دوباره به اجتماع پیوسته اند، که خود یک پیروزی بزرگ است، ولی وی گفت در کشوری با تقریباً سی و پنج هزار شورشی، تاثیر ملی این روند تا حال محسوس نبوده است.

نویسنده مقاله نویویورک تایمز درادامه می نویسد جنرال پترییس در مورد پلان های آینده خود منحیث رئیس استخبارات امریکا صحبت بسیار اندک نمود، اما گفت که مبارزه علیه دهشت افگنی نباید ایالات متحده امریکا و متحدینش را از مشکلات دیگری که متوجه کشور های غربی است غافل سازد، مثل ظهور چین منحیث قدرت اقتصادی و سیاسی.

به نوشته نیویورک تایمز پترییس در مورد مبارزه با دهشت افگنی گفت ما باید به مبارزه در مقابل تندروان ادامه دهیم.

مقاله می افزاید پس از حملات یازدهم سپتمبر در سال ۲۰۰۱ تا کنون امریکا مبلغ یک اعشاریه سه تریلیون دالر را در عراق و افغانستان به مصرف رسانده است، مقدار پولی که روی اقتصاد امریکا تاثیر زیاد وارد نمود و منجر به بحرانات اقتصادی در ایالات متحده گردیده است.

روزنامه در این مقاله می نویسد جنرال پترییس ضمن تأکید بر اهمیت روابط با پاکستان اظهار عقیده نموده گفت که اکنون امکان آن موجود است تا بر هم دیگر اعتماد نماییم. وی گفت اخیراً به راولپندی سفر نمود و در آنجا با جنرال اشفاق پرویز کیانی لوی درستیز قوای مسلح پاکستان در حالی ملاقات نمود که جنرال احمد شجاع پاشا، رئیس استخبارات پاکستان وارد واشنگتن گردید.

XS
SM
MD
LG