لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات روسیه؛ غرب انتقاد کرد و هند، ایران و چین به پوتین تبریک گفتند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه که حاکمیت وی را برای شش سال دیگر در روسیه تضمین کرد، با انتقاد گستردهٔ کشورهای غربی روبرو شده، اما رهبران هند، ایران، چین و کوریای شمالی به رییس جمهور روسیه مبارکباد گفته اند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا گفته اند که انتخابات روسیه که روز یکشنبه پایان یافت، آزاد و عادلانه نبود و در آن رقابت واقعی در برابر پوتین وجود نداشت.

قصر سفید گفته است که پوتین مخالفان خود را زندانی کرده و آنان را از رقابت در انتخابات بازداشته است.

پیروزی پوتین در این انتخابات از قبل متصور بود، زیرا مخالفان سیاسی وی یا زندانی بوده یا هم در تبعید به سر می‌برند. پوتین با سه رقیب نمادین از احزاب دوست با کرملین مواجه بود که آنان نیز از هرگونه انتقاد از حاکمیت پوتین یا هم تهاجم او به اوکراین خودداری کردند.

انتخابات در فضای به شدت زیر کنترول در سرتاسر روسیه و ساحات اشغال شدهٔ اوکراین که پوتین آن را جز خاک روسیه اعلام کرده است، از روز جمعه تا روز یکشنبه برگزار شد.

اتحادیه اروپا برگزاری انتخابات را در ساحات اشغالی اوکراین محکوم کرده و با نشر اعلامیه‌ای گفته است نه برگزاری انتخابات را در این ساحات و نه هم نتایج آن را می‌پذیرد.

یک نهاد مستقل ناظر بر انتخابات در روسیه به نام گولوس نیز گفته است که انتخابات اخیر در آن کشور تقلب‌آمیزترین انتخابات در تاریخ آن کشور بوده است. این نهاد گفته است: "کارزارهای انتخاباتی در فضایی صورت گرفت که در آن مواد اساسی قانون اساسی روسیه که حقوق و آزادی‌های سیاسی را تضمین می‌کند، نادیده گرفته شده بود."

کرملین انتقادات غرب را در مورد آزاد و عادلانه نبودن انتخابات روسیه رد کرده است. کمیسیون انتخابات روسیه گفته است که انتخابات با دقت تمام و زیبر نظر کم و بیش ۳۵۰ هزار ناظر، به شمول صدها ناظر خارجی برگزار شد. حکومت روسیه گفته است که میزان مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات ۷۷.۴ درصد بود.

با وصف انتقادات غرب، رهبران چین و هند به ولادیمیر پوتین به خاطر پیروزی در انتخابات پیام تبریکی فرستاده اند.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین در پیامی به پوتین نگاشته است: "باورمندم که تحت قیادت شما، روسیه قطعاً قادر خواهد بود تا به دستآوردهای بزرگتری در زمینهٔ توسعه و سازندگی ملی نایل آید."

نرندرا مودی، صدر اعظم هند نیز در پیامی به پوتین تبریکی گفته و ابراز امیدواری کرده است که مشارکت استراتیژیک دهلی جدید و مسکو که به گفتهٔ وی "آزمون زمان" را پشت سر گذاشته است، بیشتر تقویت یابد.

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران نیز ضمن ارسال پیام تبریکی به خاطر پیروزی پوتین، امیدواری شان را به گسترش روابط کشورهای شان با روسیه ابراز داشته اند.

در تهیه این مطلب از گز ارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG