لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش رهبران جهان بر خروج امریکا از معاهده اقلیمی پاریس 


تند‌ترین واکنش را در این مورد تا به حال کشور‌های اروپایی نشان داده ‌اند
تند‌ترین واکنش را در این مورد تا به حال کشور‌های اروپایی نشان داده ‌اند

رهبران جهان و گروه های طرفدار حفظ محیط زیست به خروج ایالات متحده امریکا از معاهده اقلیمی پاریس واکنش نشان دادند.

توافقنامۀ تغییر اقلیم در سال ۲۰۱۵ میان ۱۹۵ کشور جهان در پاریس امضا شد. حکومت بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا، این توافق را از جانب ایالات متحده امضا کرد. آن زمان، همه کشورها غیر از نیکاراگوا و سوریه شامل این پیمان شدند.

تند‌ترین واکنش را در این مورد تا به حال کشور‌های اروپایی نشان داده ‌اند.

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا در یک پیام مشترک گفته‌ اند که از این تصمیم واشنگتن متأسف اند و امریکا دیگر نمی‌تواند به معاهدۀ اقلیمی پاریس برگردد.

ایمانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خروج امریکا را از این معاهده یک "اشتباه" خواند و گفت " تصمیم امریکا را احترام می‌کنم ولی باور دارم که یک اشتباه واقعی برای امریکا و کرۀ زمین ما است".

آقای مکرون به همه دانشمندان، انجنیرها، کار آفرینان و شهرهای که با تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده نا امید شده‌اند، گفته است که "فرانسه خانۀ دوم شماست".

همزمان با این، آنتونیو گوترس منشی عمومی ملل متحد، هم خروج امریکا را از معاهدۀ اقلیمی پاریس "خیلی نا امید کننده" توصیف کرد.

رهبران روسیه و چین نیز از اقدام آقای ټرمپ ابراز نا امیدی کرده و گفته‌اند که به این معاهده پابند خواهند ماند.

اما دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده از زمان مبارزات انتخاباتی خود، منتقد توافق پاریس بود و می گفت که این توافق مشاغل زیادی را در امریکا از بین می برد.

آقای ترمپ ضمن اعلام تصمیم امریکا به خروج از توافق تغییرات اقلیمی پاریس روز پنجشنبه گفت که این توافق عادلانه نیست چون امریکا را محدود می کند، اما به کشورهای آلوده کننده مثل چین بیش از ده سال فرصت می دهد.

آقای ترمپ در سخنان خود در قصر سفید گفت "امریکا از پیمان پاریس خارج می شود اما به مذاکرات برای معامله بهتر در این زمینه ادامه می دهد."

گفته می شود که چندین عضو حلقه داخلی آقای ترمپ به شمول دخترش اوانکا و دامادش جارد کشنرو تعدادی از اعضای کابینه وی برضد استدلال خروج ازتوافقنامه پاریس بوده اند؛ اما، در نهایت حامیان آن می گویند که رئیس جمهور ترمپ همۀ مسایل را به اقتصاد متمرکز ساخت.

لی کیانگ صدراعظم چین و مقامات بلند پایه اتحادیه اروپایی جمعه تعهدات شانرا برای توافقنامه پاریس یک بار دیگرتایید کردند.

بارک اوباما که اداره او نقش سازنده ای در رسیدن به این توافقنامه داشت طی اعلامیه ای گفته است کشورهاییکه در توافقنامه باقی می مانند بیشترین نفع را از آن با ایجاد شغل و صنایع به خود اختصاص می دهند.

اکنون، ایالات متحده در کنار نیکاراگوا و سوریه قرار خواهد گرفت که شامل توافقنامه پاریس نخواهند بود.

XS
SM
MD
LG