لینک های دسترسی

Breaking News

سالمندترین فرد جهان به عمر ۱۱۹ سالگی درگذشت


کنی تناکا
کنی تناکا

مقام‌های جاپانی روز دوشنبه ۲۵ اپریل (پنجم ثور) گفته اند که کنی تناکا، زن جاپانی که سالمندترین فرد جهان پنداشته می‌شد، به عمر ۱۱۹ سالگی درگذشت.

منابع محلی در جاپان گفته اند که خانم تناکا که به تاریخ دوم جنوری ۱۹۰۳ در ساحۀ فوکوکای آن کشور زاده شده بود، روز سه شنبه ۱۹ اپریل در گذشته است.

خانم تناکا که در یک خانۀ سالمندان می‌زیست، به نقل از مسوولان جاپانی، تا آخرین روزهای حیاتش از سلامت نسبتاً خوبی برخوردار بود و افزون بر شرکت در بازی‌ها و سرگرمی‌های موجود در خانۀ سالمندان، قادر به حل معادلات ریاضی بود.

خانم تناکا یک قرن پیش – در سال ۱۹۲۲- با هیدیو تناکا ازدواج کرد و چهار کودک به دنیا آورد. او یک کودک دیگر را نیز به فرزندی گرفته بود. او در ایام جوانی، چندین کسب و کار و تشبث، به شمول رستوان و یک قنادی را مدیریت می‌کرد.

در المپیک ۲۰۲۱ توکیو، خانم تناکا در نظر داشت که سوار بر ویلچیر در راهپیمایی مشعل المپیک شرکت کند، اما به دلیل محدودیت‌های وضع شده به خاطر جلوگیری از شیوع کروناویروس، از شرکت در این مراسم منع شد.

کتاب ریکاردهای جهانی گینس در سال ۲۰۱۹ او را به عنوان سالمندترین فرد زندۀ جهان ثبت کرد. در آن مراسم زمانی که از وی در مورد پرمسرت‌ترین زمان زندگی اش پرسیده شد، او جواب داد: "هم اکنون."

در مورد کارهای روزمرۀ خانم تناکا در خانۀ سالمندان گزارش شده است که او هر روز ساعت ۶:۰۰ صبح از خواب بر می‌خواست و پس از چاشت را نیز صرف حل معادلات ریاضی و خطاطی می‌کرد.

سیتارو هتوری، والی محلی که خانم تناکا در آن می‌زیست، با ابراز "اندوه عمیق" به خاطر درگذشت وی گفته است: "منتظر بودم که امسال در روز احترام به سالمندان (یکی از روزهای ملی هند که در ماه سپتمبر مصادف است) از کنی دیدن کنم و یکجا با وی نوشابه و چاکلیت مورد پسند وی را صرف کنیم."

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که جاپان بزرگترین جمعیت سالمند را در جهان دارد و حدود ۲۸ درصد جمعیت آن کشور سالمندتر از ۶۴ سال اند.

تا کنون سالمندترین فرد جهان که از سوی کتاب ریکاردهای جهانی تایید شده است، ژان لویس کالمنت، زن فرانسوی بوده است که در سال ۱۹۹۷ به عمر ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز در گذشت.

XS
SM
MD
LG