لینک های دسترسی

Breaking News

آیا امریکا نیروهای خود را در افغانستان کاهش می‌دهد؟


اردوی ایالات متحده در حالی که میخواهد تمام ماموریت های عمده در افغانستان را ادامه دهد، در حال طرح ریزی خروج شمار معدودی از سربازان امریکایی از آن کشور است.

مقام های امریکایی می گویند این برنامه ریزی بعد از دستور دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا برای خارج ساختن نیمی از ۱۴۰۰۰ سرباز مستقر در افغانستان روی دست گرفته شده است.

این مقام ها که در بخش های مختلف حکومت امریکا کار میکنند و نخواستند نام شان فاش شود به روزنامه واشنگتن پُست گفته اند که رئیس جمهور ترمپ هنوز هم خواهان خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان است اما مشاورین نظامی او را قانع ساخته اند که کاهش تدریجی سربازان در حال حاضر مناسب تر است.

اما این مقام ها می گویند که هنوز هم تصمیم نهایی در مورد گرفته نشده است و امکان دارد رئیس جمهور دستور خروج کامل سربازان امریکایی را از افغانستان هر زمانی که بخواهد، صادر کند.

باوجودی که شمار دقیق کاهش قوا در افغانستان روشن نشده است اما مقام های امریکایی می گویند شاید نیمی از ۷۰۰۰ سربازی باشد که آقای ترمپ میخواست از افغانستان خارج سازد.

سناتور لیندسی گراهام که به دونالد ترمپ نزدیک است می گوید باوجودی که رئیس جمهور در مورد اقدامات امریکا در افغانستان ناراضی است اما خروج فوری یک فاجعه بی نظیر خواهد بود چرا که به گفته او، افغانستان در جنگ با تروریسم مرکز جاذبه است.

وزارت دفاع ایالات متحده در مورد خروج سربازان امریکایی از افغانستان ساکت بوده است، زیرا تلاش می کند خط باریک بین متحدین امریکا و همکاران افغان خود را نگهداشته و از جانبی هم خلاف تصامیم رئیس جمهور ایالات متحده عمل نکند.

گزارش ها از برنامه آقای ترمپ برای افغانستان و سخنان تند او در مورد وضعیت جنگ در افغانستان نگرانی هایی را در کابل و بین مقام های فعلی و پیشین امریکایی بوجود آورد، چرا که موقف هیات امریکایی به رهبری زلمی خلیلزاد در مذاکره با طالبان متکی بر این مفکوره است که اردوی ایالات متحده تا زمانی که شرایط در افغانستان درست نیست، آنجا را ترک نمی کند.

کریستوفر کولیندا، افسر متقاعد اردوی امریکا که در دور قبلی مذاکرات با طالبان دخیل بود می گوید مقام های امریکایی حال ممکن است سعی کنند خبر خروج سربازان از افغانستان را خاموش کنند، زیرا این خبر شاید به مذاکرات با طالبان صدمه زند.

کولیندا گفت که سربازان امریکایی از افغانستان خارج می شوند اما بعد از آن که طالبان در مذاکرات تعهد داده و به آن عمل کنند.

XS
SM
MD
LG