لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور چین به دلیل ابتلای بایدن به کووید۱۹ ابراز همدردی کرد


شی جین پینگ، رییس جمهور چین، روز جمعه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) با همتای امریکایی خود، جو بایدن ابراز همدردی کرد.

پیام ابراز همدردی رییس جمهور چین یک روز پس از‌ آن از طریق تلویزیونCCTV آن کشور نشر شد که آزمایش کووید۱۹ رییس جمهور بایدن مثبت تثبیت شد.

رییس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه تاکید کرد که وضعیت صحی‌اش "عالی" است و فقط علایم خفیف بیماری کووید۱۹ را دارد. بایدن همچنین گفته است که در قصر سفید در انزوا به کاراش ادامه می دهد.

رییس جمهور شی در پیامی که از طریق تلویزیونCCTV چین نشر شده است، خطاب به بایدن گفته است که "من عمیقاً می خواهم با شما ابراز همدردی کنم و برای شما آرزوی بهبودی عاجل نمایم."

پس از نشست مجازی رهبران دو کشور که چهار ماه قبل صورت گرفت، این نخستین تماس عمومی رهبران دو کشور است، زیرا روابط این دو قدرت بزرگ بر سر مسایل مختلف از جمله تایوان، اوکراین و رقابت در بخش سکتور تکنالوژی به تیرگی گراییده است.

آخرین بار رهبران ایالات متحده و چین به تاریخ ۱۸ مارچ ۲۰۲۲ میلادی صورت گرفت. در این تماس رییس جمهور بایدن به رییس جمهور شی از همکاری چین با روسیه در تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین هشدار داد.

رهبران دو کشور برای بیش از یک دهه به این سو با هم شناخت داشته اند و زمانیکه هر دو معاون رییس جمهور کشور‌های‌شان بودند، با هم در تماس بوده اند.

در اوایل هفتهٔ گذشته، بایدن گفت که تماس با شی در جریان "۱۰ روز آینده" صورت خواهد گرفت. این تماس پس از آن قرار است صورت بگیرد که دپلومات‌های ارشد دو کشور با هم ملاقات کردند و تلاش کردند تا تنش میان واشنگتن و بیجینگ بر سر موضوع تایوان کاهش یابد.

رییس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که سفر احتمالی ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به تایوان سبب ایجاد نگرانی‌ها در واشنگتن شده و بایدن گفت که اردوی این کشور در پی هراس از افزایش تنش‌ها با چین مخالف این سفر خانم پلوسی است، سفر احتمالی که موجب خشم بیجینگ شده است. چین بر تایوان ادعای مالکیت دارد.

خانم پلوسی نیز روز پنجشنبه احتمال تشدید تنش نظامی از سوی چین را مطرح کرد و گفت: "شاید اردو [ایالات متحده ] می ترسد که طیاره ما توسط چینی‌ها سرنگون شود یا چیزی مشابه به آن."

XS
SM
MD
LG