لینک های دسترسی

Breaking News

نُه یمنی از گوانتانامو به عربستان سعودی منتقل شد


نُه تن از شهروندان یمنی از زندان گوانتانامو ایالات متحده به عربستان سعودی تسلیم داده شدند.

این در حالیست که اداره بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، تلاش می کند تا این زندان جنجال برانگیز، مسدود گردد. اما مسدود کردن این زندان، با مخالفت جدی حزب جمهوری خواهان مواجه است.

تصاویر تلویزیونی روز شنبه نشان داد، این ۹ زندانی که در جریان جنگ بر ضد دهشت افگنی توسط ایالات متحده، دستگیر شده بودند، به ریاض، پایتخت عربستان سعودی رسیدند.

در حالیکه مقامات یمنی منتظر رسیدن افراد توقیف شده بودند، حین رسیدن به ریاض، این افراد مورد آزمایشات طبی قرار گرفتند.

محمد الحومیری، یکی از زندانیان پیشین گوانتانامو از رسیدن به عربستان اظهار خرسندی کرد.

الحومیری گفت "خدواند را سپاس گذاریم که بخیر اینجا رسیدیم. ما از حکومت شاهی و محافظ دو مسجد مقدس سپاس گذاریم که ما را پذیرفته است."

انتقال این افراد پس از مذاکرات طولانی با مقامات عربستان سعودی صورت گرفت. یمن -همسایه عربستان سعودی از سال ۲۰۱۴ به اینسو در گیر جنگ های خونین است.

عزاالدین الصباحی، وزیر حقوق بشر یمن می گوید که شماری قابل ملاحظه از شهروندان یمنی از سال ها به این سو در زندان گوانتمو، زندانی بودند.

الصباحی گفت " از یک مدت زمانی به این سو، توافق وجود داشت تا قضیه زندانیان گوانتانامو تعقیب و در نهایت آزاد شوند. متاسفانه، شمار زیادی از شهروندان یمنی از سال ها به اینسو، در آن زندان به سر برده اند. حالا ما شاهد آخرین لحظات استیم تا این زندان مسدود گردد و زندانیان، به خانه های شان بر گردند. ما تلاش می کنیم تا از طریق برنامه های شفاف برای زندانیان آزاد شده دروازه امید را باز کنیم تا آنان در جامعه مدغم شوند و در صلح زندگی کنند."

زمانی زندان گوانتانامو، ۷۸۰ زندانی را در خود جا داده وبود. اما با رهایی نه زندانی یمنی، وزارت دفاع ایالات متحده می گوید که شمار زندانیان در گوانتانامو حالا به ۸۰ نفر می رسد که بر أساس گزارش روزنامه نیویارک تایمز، هشت افغان نیز در آن شامل است.

قرار است زندانیان باقی مانده در ماه های بعدی آزاد شوند.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۸ تعهد کرده بود تا زندان گونتانامو را مسدود کند، اما بسته کردن این زندان با مخالفت جدی اعضای حزب جمهوری خواهان مواجه بود است.

XS
SM
MD
LG