لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز دوبارۀ حملات هوایی ائتلاف بر یمن


حملات روز سه شنبۀ ائتلاف به رهبری سعودی در یمن
حملات روز سه شنبۀ ائتلاف به رهبری سعودی در یمن

حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ساعاتی پس از آنکه ریاض ختم حملات هوایی بر یمن را اعلام کرد، از سر گرفته شد.

از حملات متداوم عربستان سعودی بر یمن بر میآید که تهاجم به پشتیبانی ایالات متحده به منظور احیای دوبارۀ قدرت به منصور هادی، رئیس جمهور مشروع یمن؛ وارد یک مرحلۀ جدید می شود که در آن اقدام نظامی کاهش پیدا کرده اما توقف نمیآبد.

ایالات متحده نیز توقف حملات به رهبری عربستان سعودی را استقبال کرده اما جین ساکی سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که باوجود توقف حملات بی ثباتی تا هنوز هم در منطقه دامن گسترده و "بدیهی است که کار تا هنوز پایان نیافته است."

ریاض قهوجی، رئیس انستیتوت مسایل نظامی شرق نزدیک و خلیج در دوبئی می گوید "اگر هرگونه تحرکات نظامی که مشکوک به نظر برسد در یمن به چشم بخورد، نیروهای ائتلاف آن را هدف قرار خواهد داد."

پس از آنکه ریاض ختم حملات هوایی بر یمن را اعلام کرد، حوثی ها که صنعا مرکز یمن و بیشتر نقاط شمالی آن کشور را در کنترول دارند و به طرفداری از عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن می جنگند، از هرگونه "مذاکرات صلح به رهبری ملل متحد در یمن"، استقبال کردند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی ها روز چهارشنبه گفت "هرگونه تلاش ملل متحد به منظور ایجاد صلح در یمن را استقبال می کنیم."

این اظهارات سخنگوی حوثی ها در حالی بیان شد که هزاران حوثی خشمگین روز چهارشنبه به جاده ها ریختند و آنچه آنرا " تهاجم امریکا - سعودی" می خواندند، محکوم کردند.

حملات تازۀ هوایی ائتلاف، حوثی های شیعه که گفته می شود حمایت ایران را با خود دارند، در مناطق جنوب شهر عدن و مرکز تعز هدف قرار داد حالانکه صنعا، مرکز یمن روز آرامی را سپری کرد.

ایران - سعودی

از جانب دیگر، ایران روز چهارشنبه از تصمیم توقف حملات هوایی عربستان سعودی بر یمن استقبال کرد. ایران از همان آغاز حملات در مخالفت شدید با عربستان سعودی برآمد و مقامات عالی رتبۀ ایران آن را محکوم کرده بودند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجۀ ایران آن اقدام را گام مثبتی خواند اما علاوه کرد که حملات هوایی "تصویر عربستان سعودی را در منطقه لکه دار ساخته است." سخنگوی پارلمان ایران اما با انتقاد از عربستان سعودی گفت که ریاض "به اهداف خود در یمن دست نیافت."

حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به تاریخ ۲۶ مارچ به منظور سرکوبی شورشیان حوثی در آن کشور آغاز شد که به گفتۀ مقامات سعودی در این مدت چندین پایگاه نظامی و ذخایر سلاح و مهمات حوثی ها را هدف قرار داده است.

وزارت صحت یمن روز چهارشنبه اعلام کرد که در حملات هوایی ائتلاف در آن کشور نزدیک به ۱۶۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۳۰۰ نفر دیگر مجروح شده است.

تمیم الشافی، سخنگوی وزارت صحت یمن می گوید که از جملۀ تلف شدگان ۶۳۸ تن فوراْ در جریان حمله کشته شده و ۹۵۱ تن دیگر به خاطر جروحات که کسب کرده بودند، بعدتر درگذشته اند.

اما سخنگوی ملل متحد به نقل از سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه گفت که از نزدهم مارچ تا بیستم اپریل ۲۰۱۵، نزدیک به ۱۰۸۰ تن در یمن کشته شده است.

این مطلب بااستفاده از آژانس اسوشتیدپرس، رویترز و صدای امریکا تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG