لینک های دسترسی

Breaking News

نبرد عربستان بر ضد حوثی‌ها، جنگ نیابتی برضد ایران نیست


عادل الجُبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن می گوید که هدف از کمپاین هوایی، حفظ مردم یمن و حکومت آن کشور در مقابل حوثی ها است.

الجُبیر گفت که حوثی ها یک سازمان افراطی است که با ایران و حزب الله لبنان ربط دارد.

این مقام عربستان سعودی همچنان افزود که کمپاین سعودی به روز پنجشنبه به درخواست عبدالربُ منصور هادی، رئیس جمهور مشروع یمن آغاز شد و هدف آن تامین مجدد مصلح و ثبات در کشور همسایۀ جنوبی عربستان سعودی است.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به روز جمعه در صحبتی با سلمان، پادشاه عربستان، بر حمایت ایالات متحده از اقدام ریاض و شرکای آن در یمن تاکید کرده گفت که هر دو رهبر نظر مشترک دارند که هدف در اینجا، ثبات پایدار یمن از طریق مذاکرات سیاسی است.

این دپلومات عربستان سعودی دیروز در شبکۀ تلویزیونی CBS ظاهر شده گفت که حملات هوایی، که در آن ده کشور شرکت دارد، تا زمانی ادامه خواهد داشت که هدف آنان تکمیل شود.

چاره ناگزیر

آقای الجُبیر گفت "ما گزینۀ دیگری نداشتیم. ما برای جلوگیری از آن، هر راه ممکن را در پیش گرفتیم. یمنی ها نیز تلاش های همه جانبه به خرج دادند تا ازآن جلوگیری کنند. توافقات صورت گرفت و هر توافقی که با حوثی ها صورت گرفته بود، آنان از آن انکار کردند. آنان به تصرف یمن ادامه دادند و زمانی که آنان تقریبا به تصرف شهر عدن و رئیس جمهور یمن نزدیک شده بودند، ما چارۀ دیگر نداشتیم جز اینکه به تقاضای حکومت مشروع یمن دست به این اقدام می زدیم."

عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن حین کنفرانس خبری
عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن حین کنفرانس خبری

الجُبیر افزود که برای اعزام نیروهای زمینی به یمن، هیچ طرحی وجود ندارد اما جنرال احمد اسیری، مقام ارشد نظامی عربستان میگوید که علیه مواضع حوثی ها در شمال یمن، حملات فرامرزی توپخانه ای صورت گرفته است.

سفیر عربستان، ایران را به حمایت قوی از حوثی ها متهم کرد. او گفت "حوثی با ایران عقاید مشترک دارند. ایرانیان به آنان سلاح فراهم می کنند. ایرانیان به حوثی ها مشاورین و پول فراهم می کنند."

اما ایران مسلح کردن حوثی ها را رد کرده است. سناتور ریچارد بور، عضو کمیتۀ استخبارات مجلس سنا گفت که ایران در یمن مداخله می کند و ایتلاف سعودی نمی خواهد به ایران اجازه حضور در یمن را دهد.

سناتور بور گفت "ما آنان را حوثی میخوانیم اما در اصل این ایران است. ایرانی ها آنان را از نگاه مالی تمویل می کنند، به آنان مشوره می دهند، آنان را تسلیح می کنند و حقیقت این است که این ائتلاف – کشور های خلیج، آرام نخواهند نشست تا شاهد واگذاری قلمرو (یمن) باشند."

بور افزود که با عدم حضور ایالات متحده، دهشت افگنی در شرق میانه رشد کرده و بسوی افریقای شمالی و آسیای میانه در حال گسترش است.

الجُبیر، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده گفت که اینکه عربستان و ایران بتوانند در یک فضای صلح همزیستی داشته باشند، بر ایران بستگی دارد. او علاوه کرد که کشورش بکرات قربانی خصومتگرایی ایرانی شده و پیشنهاد های صلح سعودی همواره رد شده است.

XS
SM
MD
LG