لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش تهدیدات داعش در غزنی و زابل


نگرانی‌ها از حضور افراد وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش در حالی در بخش‌هایی از ولایت غزنی و زابل افزایش یافته است که هوا در ولایات مختلف افغانستان رو به سردی است و مقامات از کاهش تحرکات مخالفین دولت خبر داده اند.

اعضای شورای ولایتی غزنی و برخی مقامات محلی این ولایت، اخیرا از افزایش تحرکات داعش در ساحاتی از ولسوالی‌های‌ خاک افغان و ارغنداب زابل و ولسوالی ناوه غزنی نگرانی کرده اند.

به گفتۀ برخی اعضای شورای ولایتی غزنی، به تازگی گروه داعش با امکانات بیشتری نسبت به گذشته در این سه ولسوالی در تلاش سربازگیری است و حتی شماری از افراد طالبان را نیز در جمع این گروه پذیرفته اند.

خالقداد اکبری رئیس شورای ولایتی غزنی می‌گوید "وضعیت در این ساحات خیلی خراب شده، دشمن در آنجا مشغول آموزش است. افراد ازبکستانی در برخی مناطق ناامن کوهستانات زابل با خانواده‌های ‌شان مستقر شده با سرمایه خیلی قوی در تلاش سربازگیری اند".

اکبری هشدار داد که اگر به وضعیت کنونی ولسوالی ناوه غزنی و ساحات ناامن زابل رسیدگی نشود، تهدید بزرگی در آینده نزدیک متوجه این ولایات خواهد بود.

حضور افراد گروه داعش در برخی مناطق زابل به خصوص ولسوالی خاک افغان و بخش‌هایی از ولایت غزنی از یک‌سال بدین‌سو از سوی مقامات تأیید شده است.

از سویی هم ولسوالی ناوه غزنی از ده سال بدین‌سو تحت کنترول طالبان قرار داشته که از جمله مراکز مهم آموزشی مخالفین مسلح دولت محسوب می‌شود.

برخی اعضای شورای ولایتی غزنی، از این که نیروهای امنیتی افغان، برای سرکوب مخالفین دولت در ولسوالی ناوه غزنی، خاک افغان ارغنداب زابل تلاشی نکرده اند شکایت دارند.

حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در طی یک سال اخیر در ساحات از ولسوالی گیلان و برخی دیگر مناطق این ولایت از سوی نهادهای امنیتی غزنی تأیید شده است.

جنرال امین‌الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت غزنی می‌گوید "در مسیرهای خاک افغان زابل و ساحاتی از ارغنداب در آنجا مراکز دارند و همراه فامیل‌های شان هستند. اما قوماندان‌های ما نیز در مرزهای رسنه و جاغوری مستقر هستند و در صورتی که آنان حمله کنند ما با تمام توان دفاع می‌کنیم و در مقابل شان ایستادگی خواهیم کرد".

مقامات محلی و بزرگان ولایت غزنی قبل از این نیز از حضور افراد خارجی وابسته به گروه داعش در برخی از ساحات ولسوالی گیلان غزنی و خاک افغان زابل اظهار نگرانی کرده بودند.

اما طالبان با ارسال یک اعلامیه به رسانه‌ها حضور جنگ‌جویان داعش در ولایت زابل را رد کرده اند. قاری یوسف احمدی یکی از سخننگویان طالبان گفته است که ادعاهای تازه مبنی بر موجودیت گروه داعش، سربازگیری و تجهیز افراد این گروه در زابل حقیقت ندارد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG