لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ امریکا کناره‌گیری خلیلزاد را تایید کرد


زلمی خلیلزاد نقش اساسی را در امضا توافق صلح میان ایالات متحده و هیات طالبان در دوحه، پایتخت قطر، بازی کرد
زلمی خلیلزاد نقش اساسی را در امضا توافق صلح میان ایالات متحده و هیات طالبان در دوحه، پایتخت قطر، بازی کرد

وزیر خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) تایید کرد که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژهٔ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، از سمت‌اش کنار رفته است.

کناره‌گیری آقای خلیلزاد از سمت‌اش دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که طالبان بر کابل مسلط شدند و روند تخلیۀ قوای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان توام با هرج و مرج بود.

در جریان روند تخلیه، شاخۀ خراسان گروه داعش حمله انتحاری را در میدان هوایی کابل انجام داد که در اثر آن، ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته و زخمی شدند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در اعلامیه‌ای گفته است: "من از خدمات چندین دهۀ وی (خلیلزاد) برای مردم امریکا تشکر می‌کنم."

اما در این اعلامیه مشخص نشده است که آیا آقای خلیلزاد در کدام سمت دیگر گماشته خواهد شد یا خیر.

آقای بلینکن در این اعلامیه همچنین گفته است که تامس وست که پیش از این، به حیث معاون نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه‌ افغانستان ایفای وظیفه می‌کرد، جانشین آقای خلیلزاد خواهد شد.

تامس وست، نمایندۀ جدید ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان
تامس وست، نمایندۀ جدید ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان

تامس وست زمانیکه جوبایدن، معاون رییس جمهور ایالات متحده بود، در تیم امنیت ملی و شورای امنیت ایفای وظیفه می‌کرد.

آقای وست وظیفه دارد تا تلاش‌های دپلوماتیک مرتبط با افغانستان را رهبری کند و به مقام‌های ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده مشوره بدهد.

این دپلومات امریکایی همچنین فعالیت سفارت امریکا در کابل را که حال حاضر به دوحه، پایتخت قطر، انتقال یافته است، هماهنگ می‌کند تا منافع ایالات متحده در افغانستان تامین شود.

آقای بلینکن در این اعلامیه افزوده است: "از نقش و موقف وست نمایندۀ ویژۀ استقبال می‌کنم."

آقای خلیلزاد در دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ به این سمت گماشته شد و پس از ۱۸ماه مذاکره با نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر توافق صلح را با طالبان امضا کرد.

خلیلزاد ۷۰ساله در دو دهۀ گذشته سمت‌های مهمی را در حکومت ایالات متحده کار کرده است.

پس از سقوط طالبان در اواخر ۲۰۰۱ میلادی، آقای خلیلزاد منحیث نمایندۀ خاص جورج بوش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، برای افغانستان تعیین شد. او پس آن به حیث سفیر امریکا در کابل گماشته شد.

آقای خلیلزاد به حیث سفیر ایالات متحده در عراق و سازمان ملل متحد نیز ایفای وظیفه کرده است.

XS
SM
MD
LG