لینک های دسترسی

Breaking News

مسعود: کرزی طالبان را باز به قدرت میرساند


احمدضیا مسعود
احمدضیا مسعود
یک روز پس از آن که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از تحریم حملات هوایی نیروهای خارجی به تقاضای نیروهای افغان بر قریه جات این کشور خبر داد، فرماندهی ناتو و رهبران مخالف سیاسی در افغانستان واکنش های متفاوتی نشان دادند.

جوزف دانفورد، قومندان عمومی نیروهای امریکایی و آیساف در افغانستان گفته است که افغانستان یک کشور مستقل است و رئیس جمهور کرزی، حق چنین اظهارات را دارد.

دانفورد همچنان گفته است که در مورد فرمان منع تقاضای حملات هوایی امریکا/ناتو، با مقامات نظامی افغان گفتگو خواهد کرد.

بدنبال کشته شدن ده غیرنظامی افغان (پنج زن، چهار کودک و یک مرد) در بمباردمان نیروهای امریکایی بر ولسوالی شیگل ولایت کنردر هفته گذشته، رئیس جمهور کرزی گفت که افغانها نباید از نظامیان خارجی خواستار حملات هوایی بر کشورشان گردند.

بنظر می رسد که بمباردمان بر ولسوالی شیگل، بر اساس تقاضای نیروهای افغان صورت گرفت. در بیشتر از یازده سال گذشته، نیروهای افغان و خارجی مشترکاً بر ضد شورشیان طالب جنگیده اند و در بسیاری موارد حملات هوایی نیروهای خارجی، به تقاضای افغانها صورت می گرفت.

طالبان به قدرت می رسند

احمدضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور کرزی که در زمان حاضر رهبر جبهه ملی مخالف حکومت است هشدار می دهد که بازداشتن نیروهای افغان از درخواست حملات هوایی ناتو/امریکا، شورشیان طالب را تقویت خواهد کرد.

آقای مسعود به روز یکشنبه گفت "گپ های دیشب رئیس جمهور، حاکمیت طالب ها را تقریباً در قریه جات و قصبات افغانستان به رسمیت شناخت."

در حالی که سازمانهای حامی حقوق بشر گزارش داده اند که اکثریت تلفات غیرنظامیان که به نیروهای خارجی در افغانستان نسبت داده می شود، از حملات هوایی ناشی می گردد، آقای مسعود بر مؤثریت این حملات برای جلوگیری از توانمندتر شدن طالبان تاکید ورزید.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ مجموعاً بیشتر از ۷۱۵ غیرنظامی افغان در حملات هوایی نیروهای خارجی، جان باختند.

اما آقای مسعود گفت "این (منع تقاضای حملات هوایی توسط نیروهای خارجی) به این معنی است که تمام قریه های افغانستان بعد از این تحت حاکمیت طالبان سقوط می کنند و آهسته آهسته اینها (شورشیان طالب) می آیند طرف شهر های بزرگ، ولسوالی ها را محاصره می کنند و آهسته آهسته این ولسوالی ها را می گیرند."

این در حالی است که جوزف دانفورد که هفته گذشته فرماندهی آیساف و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان را از جان الن بعهده گرفت، گفته است که عدم درخواست حملات هوایی ناتو توسط افغانها از مؤثریت مبارزه ضد شورشگری/دهشت افگنی در این کشور، نخواهد کاست.
XS
SM
MD
LG