هند اقمار مصنوعی چهار کشور را به فضا فرستاد

ستلایت

دستگاه پرتاب قمرمصنوعی پولر هند روز دوشنبه از بندرشرقی سریهاریکوتا که حامل ٧١۴ کیلوگرام قمرمصنوعی مراقبت زمینی فرانسوی است و چهار قمر مصنوعی کوچک است به فضا پرتاب کرد.

صدراعظم نارندرا مودی که این پرتاب را مشاهده می کرد خاطرنشان کرد که تمام این پنج قمر مصنوعی که درمدار قرار گرفته است مربوط به کشورهای پیشرفته می باشد.

آقای مودي گفت "حتی این اقمار مصنوعی تماما از کشورهای پیشرفته ای مانند فرانسه، کانادا، جرمنی و سنگاپور می باشد. این واقعا تائید کننده توانایی های فضایی هند می باشد."

این پرتاب یک پیشرفت دیگر در مساعی هند برای بدست آوردن بازار پرمنفعت قمرمصنوعی جهانی می باشد.

صدراعظم هند در حالی که به اقتصادی بودن پروگرام فضایی هند اشاره می کرد گفت که هند این توانایی را دارد که به حیث یک فراهم کننده خدمات پرتاب قمرمصنوعی در جهان تبارز کند.

او به گزارش های اشاره کرده که درآن هالیود در فلم گلکسی صد ملیون دالر را به مصرف رسانید حالانکه هند با این مقدرا پول سفینه ای را در نوامبر گذشته به مریخ فرستاد.

آقای مودی افزود "حتی امروز برنامه ما از لحاظ کم مصرف بودن در جهان بی نظیر است. ساینس دانان ما به جهان نشان داده اند که معیارهای انجنیری ما کم مصرف بوده و منعکس کننده قدرت تصورجدید است."

برنامه مریخ هند از سببی توجه را به خود جلب کرد که تنها ٧٣ ملیون دالر هزینه برداشت. این مقدار پولیست که ناسا ده برابر آنرا در ماموریت خویش به مریخ که بعد از هند براه انداخت به مصرف رسانید.

پروژه ستلایت هند

ساینسدانان هندی می گویند که صرفه جویی دایم یکی از اهداف شان در ماموریت های فضایی بوده سالانه یکملیارد دالر را به مصرف می رسانند حالانکه این پول در برابر مخارجی که ایالات متحده و روسیه دارند یک اندازه بسیار ناچیز می باشد. این امتیاز می تواند در بخش تجارتی ماموریت فضایی هند را سود فراوان برساند.

آقای مودی خواست ازین برتری هند در پروگرامهای فضایی آنرا در تهجاجم دپلوماتیک خویش در منطقه جنوب آسیا کار بگیرد.

او از ساینس دانان هند خواست تا از مهارت خویش در تکنالوژی قمرمصنوعی استفاده کرده و به تمام کشورهای شامل انجمن همکاری های منطقوی جنوب آسیا یا سارک استفاده کنند.
صدراعظم هند گفت "من امروز از جمعیت فضایی خویش می طلبم که با این آزمون مقابله کنند و قمرمصنوعی سارک را به میان بیاورند تا آنرا به همسایگان مان به حیث یک تحفه هند به آن ها تقدیم کنیم. این قمرمصنوعی می تواند خدمات و کارکرد هایی را برای همسایه گان ما فراهم کند."

هند به یک اندازه انتقاد هایی مواجه می باشد که یک کشور فقیر باید سایر ارجحیت های جامعه را مثل فراهم آوری آب اشامیدنی و تشناب را برای مردم خویش درنظر بگیرد. اما صدراعظم مودی می گوید که برنامه فضایی هند برای هرفرد عادی هند خصوصا درخصوص وقایع طبیعی و تنظیم منابع طبیعی مفید می باشد.