وضعیت پناهجویان افغان در ترکیه

در روزهای اخیر شمار زیاد پناهجویان افغان در وضعیت بسیار اسفبار در زیر پل‌ها و پل‌چک‌ها در نزدیکی مرز ایران با ترکیه تجمع کرده و منتظر قاچاقبران اند تا آنان را به ترکیه انتقال دهند.

به دنبال خروج کامل قوای خارجی از افغانستان، سردرگمی و خلای موجود قدرت در آن کشور، هزاران افغان در تلاش برای بیرون شدن از کشور شان به سوی مرزهای کشورهای همسایه رو آورده اند.

این پناهجویان پس از تصرف روستاهایشان توسط طالبان تقریباٌ بدون هیچ توشۀ سفر مناطق اصلی شان را ترک و فرار کرده اند.

این مردان و پسران جوان مخفی شده اند زیرا می ترسند که ممکن دستگیر شده و به ایران بازگردانده شوند.

اکثر این پناهجویان افغان پسران و مردان و حتا افراد زیر سن ۱۸ سال اند.

برخی آنان قبلاً تجربه تلخ اخراج را امتحان کرده اند.

باوجودیکه ترکیه می‌گوید که پناهجویان را اخراج نمی‌کند اما پناهجویان افغان تردید دارند و به این باور اند که در صورت دستگیر شدن، در مراکز اخراج منتقل شده و بدون در نظر داشت وضعیت در افغانستان و توجه به هرگونه سیاست رسمی به ایران بازگردانده شوند.

مقامات ترکیه گفته اند که وضعیت افغانستان را نظارت می‌کنند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد. آنان گفته اند که ممکن هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا روند اخراج پناهجویان از سر گرفته شود.

مقام‌های ترکیه گفته اند که مراکز اخراج پناهجویان در آن کشور مملو از پناهجویان افغان است.

ترکیه از ماه‌ها پیش، زمانیکه طالبان به سرعت در افغانستان پیشروی داشتند، پیشبین مهاجرت کتلوی افغان‌ها بود و از همین رو گذرگاه‌های مرزی خود را با ایران به ویژه در ولایت وان که معبر اصلی پناهجویان است، حصار کشی کرده است.

همچنین حکومت ترکیه برای تامین امنیت بهتر و جلوگیری از ورود پناهجویان از ایران به ترکیه، شمار مرزبانان خود را در مرز با ایران افزایش بخشیده است.

ترکیه در حال حاضر ۲۵ مرکز اخراج پناهجویان را ایجاد کرده است که اکثر این مراکز مملو از پناهجویان افغان است.

قرار است مقام‌های ترکیه هشت مرکز جدید اخراج پناهجویان را ایجاد کند.