مسعود پزشکیان روز سهشنبه۳۰ جولای (نهم اسد) در مجلس شورای اسلامی ایران به صفت نهمین رییس جمهور آن کشور سوگند وفاداری یاد کرد و عهد کرد که "همه استعداد و صلاحیت" خود را برای انجام مسوولیتها به کار میبندد.
پزشکیان یکبار دیگر آشکارا گفت که در نتیجهٔ "تدبیر" علی خامنهای، رهبر ایران، متصدی ریاست جمهوری شده است و بر ضرورت ادامهٔ اجرای سیاستهای خامنهای تاکید کرد.
در حالیکه پزشکیان همراه با غلام حسین محسنی اژهای، رییس قوهٔ قضاییه و محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران برای انجام تحلیف حضور یافت، حاضران شعار "مرگ بر اسراییل" را سر میدادند، اما پزشکیان با خواندن شعری از سعدی در مورد مروت و مدارا، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران با دنیای خارج گسترش یابد.
وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) و پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که انتخابات ریاست جمهوری ایران ''شفاف و عالانه'' نبود و رویکرد واشنگتن در برابر تهران تغییر نکرده است.
پزشکیان ضمن درخواست از کشورهای غربی برای احترام متقابل گفت که ایران به تعهدات خارجی خود پابند بوده است. اما وی تاکید کرد که "برای رفع تحریم ظالمانه از پای نخواهم نشست."
ایالات متحده و کشورهای غربی متحد آن به خاطر برنامهٔ هستهای ایران که به گفتهٔ غرب به هدف دستیابی به تسلیحات هستهای است، تحریمهای فلج کنندهٔ اقتصادی را بر ایران وضع کرده اند، هرچند ایران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ هستهای آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.
حضور کمرنگ مقامهای بینالمللی در مراسم تحلیف پزشکیان به بحث داغ کاربران شبکههای اجتماعی مبدل شده است.
احمد زیدآبادی، خبرنگار ایرانی در شبکهٔ ایکس نگاشته است که "حضور کمرمق و سطح متوسط به پایین هیاتهای جهانی در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان، ظاهراً گواه بر این است که جامعه بینالمللی انتظار تغییر و تحول چشمگیری در روند جاری سیاست کشور [ایران] ندارد."
مولوی عبدالکبیر، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، محمد شیاعالسودانی، صدر اعظم عراق، امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان، عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر داخلهٔ عربستان سعودی و شماری از مقامهای اروپایی و برخی کشورهای امریکای لاتین در مراسم تحلیف پزشکیان حضور داشتند.