دیدبان شفافیت: زندان‌های افغانستان به مراکز شکنجه مبدل شده است

دیدبان شفافیت وضعیت زندان‌های پلچرخی، بغلان و میدان‌وردک را نگران‌کننده خوانده است

دیدبان شفافیت افغانستان، گزارش تحقیقیِ را در مورد وضعیت زندان‌های پلچرخی، بغلان و میدان‌وردک منتشر کرد که زندانیان شکنجه می شوند حقوق بشری آنان نقض می شود، اعمال که موجب شده تا محبوسین، عقده مند شوند.

سید اکرام افضلی، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان، روز یکشنبه هنگام نشر این گزارش به رسانه‌ها گفت که معیارهای که در قوانین افغانستان برای زندان‌ها در نظر گرفته شده است، در زندان‌های افغانستان عملی نمی‌شود و زندگی زندانیان در برخی زندان‌ها با تهدیدهای جدی مواجه است.

او افزود "چیزی که بسیار واضح است در زندان‌های افغانستان، به جای اینکه زندان‌های افغانستان مراکز سلب آزادی باشد، اینها مبدل شده به مراکز نقض حقوق بشر، مراکز شکنجه و ایجاد عقده‌ها. متاسفانه که وضعیت زندان‌ها با وجود مصرف میلیون‌ها دالر، هنوز هم به شکل جدی به مشکلاتی مواجه است که واقعاً وضعیت زندان‌ها را غیرانسانی ساخته".

بر اساس این گزارش دیدبان شفافیت، بیش از یک هزار مورد شناسایی شده است که در جریان سال‌های گذشته هیچ توجهی به آنها نشده است.

تراکم بیش از حد زندانیان در یک اتاق، کافی‌نبودن مکان، نبود امکانات، ساختمان‌های غیر معیاری و جای ملاقات اقارب زندانیان، آب کافی و برق، نقض حقوق بشری، موجودیت شکنجه از موارد عمدۀ یافته‌های این گزارش است.

آقای افضلی، با توجه به این مسایل گفت "بدترین مدیریت منابع است که در یک زندان بیشتر از دوبرابر زندانیان گذاشته می‌شود و یک زندان دیگر اصلاً از ساختمان‌اش استفاده صورت نمی‌گیرد".

دیدبان حقوق بشر افغانستان از حکومت آن کشور خواسته است تا وضیعت ساختمان زندان ها را بهبود بخشد؛ سهولت بیشتر برای زندانیان فراهم کند و منابع را به صورت موثر استفاده کند.

آقای افضلی همچنین گفت که حکومت باید به خاطر جلوگیری از افزایش شمار زندانیان در زندان‌ها، در مواردی که امکان وجود دارد، به بدیل حبس (ارائه خدمات اجتماعی از سوی محکومین) غور کند.

حکومت افغانستان هنوز در خصوص این گزارش تا اکنون واکنشی نشان نداده است.