کمک های بانک جهانی به افغانستان از  اپریل 2002 تا کنون

از ماه آپریل 2002 تا اکنون بانک جهانی بیشتر از يک ملیاردو690 ملیون دالر برای 41 پروژه بازسازی عاجل و انکشافی و سه عملیات حمایتی بودجوی درافغانستان تعهد کرده است.

این حمایت ها متشکل از یک ملیاردو 250 ملیون دالر کمک بلا عوض و 436 ملیون و 400 هزاردالر قرضه بدون مفاد می باشد. درحال حاضراین بانک 29 پروژه فعال در افغانستان با تعهدات اساسی بیشتر از یک ملیارد و 120 ملیون دالر دارد.

سه عملیات کمکي بودجوی وکارهای عامه اضطراری، بازسازی زیربنایی، پروژه های احیای معارف ومرحله اول پروژه های اداره عامه و انکشاف روستایی تاکنون تکمیل شده است.

صندوق اعتباری بازسازی افغانستان موسوم به ARTF از سوی 28 کشور کمک کننده ایجاد شده که تحت نظارت بانک جهانی و اداره مشترک با بانک توسعه آسیا، بانک انکشاف اسلامی، دفتر نمایندگی ملل متحده درافغانستان یوناما و برنامه انکشافی ملل متحدUNDP می باشد.

این مکانیزم عمده برای تامین کمک مالي انسجام يافته براي سرمایه گزاری ها و بودجه متناوب افغانستان مطابق به اولیت های بودجوي موافقت شده حکومت می باشد.

چنانچه به تاریخ 20 ماه جون سال جاری کشورهای کمک کننده 3 ملیارد دالر به صندوق اعتباری بازسازی افغانستان وعده سپردند که 2 ملیاردو 500 ملیون آن تاکنون دریافت شده است.

بیشتر از 2 ملیارد به حکومت افغانستان برای کمک به هزینه های متناوب مثل معاشات کارگران خدمات مدنی پرداخت شده است و 815 ملیون دالر درپروژه های سرمایه گزاری موجود گردیده است.