پیشنهاد کلنتن مبنی بر دعوت از ایران در کنفرانس روی افغانستان

هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده پیشنهاد کرده است که از ایران برای اشتراک در کنفرانس بین المللی مجوزۀ تاریخ ۳۱ مارچ دعوت بعمل آید.

کلنتن در جریان یک جلسۀ ناتو پیشنهاد کرد که این باید یک کنفرانس همه شمول باشد و دران همسایگان اقغانستان چون ایران، اعضای ناتو و کمک دهندگان اشتراک داشته باشند.

خانم کلنتن گفت ایالات متحده معتقد است که یک کوشش منطقوی در برخورد با افراطی گرائی در افغانستان و پاکستان اهمیت فوق العاده دارد.

محل این مذاکرات هنوز اعلام نشده، ولی کلنتن پیشنهاد نمود که بان کی مون، منشی عمومی ملل متحد این کنفرانس بسویۀ وزرا را افتتاح نماید. او همچنان پیشنهاد کرد که کای آیده، نمایندۀ ملل متحد برای افغانستان ریاست این گرد هم آیی را بعهده داشته باشد.

وزرای خارجۀ کشورهای عضو ناتو به پیشواز انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، اوضاع را دران کشور مورد بحث قرار دادند. آنها بر لزوم کمک به بمقامات افغانی جهت فراهم کردن امنیت برای تضمین رای گیری منصفانه و آزاد توافق نمودند.

همچنان بروز پنجشنبه، رابرت گیتس، وزیر دفاع، استراتیژی ایالات متحده با رابطه به افغانستان را با پیتر مکی همقطار کانادائی اش مورد بحث قرار داد.

دعوت از ایران جهت اشتراک در مذاکرات روی افغانستان در حالی بعمل آمد که ایالات متحده مشی فعلی اش را با رابطه به تجرید تهران، بشمول اینکه آیا یک دفتر دپلوماتیک بسویۀ پائین را در ایران باز نماید، مورد ارزیابی قرار میدهد.