براک اوباما: امریکا با اسلام در جنگ نیست

براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده میگوید، ایالات متحده و ترکیه میتوانند نمادی از شراکت ملل دموکراتیک و غیر مذهبی، برای متصل ساختن انقسام بین ملل اسلامی و غرب باشند.

اوباما گفت امریکا با اسلام در جنگ نیست و اینکه اساس روابط با جهان اسلام را نباید مخالفت با القاعده تشکیل دهد.

او اشاره کرد که طی سال های اخیر روابط با ترکیه و کشور های که اسلام دین اکثریت را تشکیل میدهد، تشنج آمیز بوده است.

به گفته متخصصین امنیتی، طرز رویه حکومت ریس جمهور بش با مظنوین دهشت افگن و جنگ در عراق، احساسات ضد امریکایی را در کشور های اسلامی بیشتر ساخت و همچنان باعث شد در تعداد "جهادیست" ها افزایش به عمل آید.

آقای اوباما در خطابۀ خود به پارلمان ترکیه گفت، ترکیه که اکثریت نفوس آن مسلمان است، جائی نیست که در آن شرق و غرب منقسم شده باشد؛ این جائی است که شرق و غرب به هم پیوسته اند.

آقای اوباما پشتیبانی نیرومندش را از درخواست ترکیه برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا ابراز داشت و انقره را یک متحد قاطع و یک شریک مسؤل در نهاد های دو طرف بحر اطلس و اروپا خواند.

جنگ عراق روابط بین متحدین ناتو، ترکیه را در سالهای اخیر کشیده ساخت.

آقای اوباما گفت ایالات متحده و ترکیه هر دو از طرف دهشت افگنی تهدید میشوند و هر دو باید متحدانه افراط گرائی، انتشار اسلحه و بحران اقتصادی را مهار کنند.

رئیس جمهور ایالات متحده پشتیبانی از مبارزۀ ترکیه را علیه تندروان پی کی کی تعهد نمود و از مساعی ترکیه برای رفع ممانعت بر تدریس و نشرات بزبان کردی تمجید کرد.

اکثریت ترک ها مخالف جنگ در عراق بودند و ترکیه همچنان اجازه نداد قوای ائتلاف از خاکش استفاده کرده و بر عراق حمله کنند.

اوباما از پراگ به ترکیه سفر کرد. او در پراگ از رهبران اتحادیه اروپایی خواست ترکیه را شامل اتحادیه سازند.

او گفت این برای غرب مهم است که با ملل اسلامی روابط نزدیک تری را بر قرار نمایند.