اولین جلسه سران پاکستان و اتحادیه اروپائی در بروکسل

اولین جلسه سران پاکستان و اتحادیه اروپائی امروز چهار شنبه بوقت محل در بروکسل، پایتخت بلجیک، با تمرکز به مذاکرات بر دهشت افگنی و رشد تجارت فی المابین اتحادیه اروپائی و پاکستان شروع شد.

ٌآصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان با هم پایه چکی خود « Vaclaw Kla» که کشورش ریاست دورانی آن اتحادیه را به دوش دارد، ملاقات کرد.

اتحادیه ۲۷ عضوی اروپائی در مورد بدتر شدن اوضاع امنیتی در پاکستان که در آن قوای نظامی علیه جنگجویان طالب میجنگند، ابراز نگرانی کردند.

مامورین اتحادیه اروپائی امروز گفتند، جهت کمک به دو میلیون مهاجر داخلی پاکستان که از جنگ های اخیر از سوات فرار کرده اند، ۱۰۰ میلیون دالر اضافی را خواهد پرداخت.

Benita Ferrero-Waldner کمشنر امور خارجی اتحادیه اروپائی گفت، در بدل این پول، اتحادیه اروپائی از پاکستان میخواهد به امور مبارزه علیه دهشت افگنی رسیدگی کند و حکومت داری خود را بهتر سازد.

آصف علی زرداری که بدنبال ملاقات و مذاکره با سفرای ناتو امروز چهارشنبه صحبت نمود گفت، نسبت به کمک مزید، بیشتر به تجارت با اروپا علاقمندی دارد.

او گفت جنگ علیه طالبان تازه آغاز یافته است و نمیتواند بگوید این جنگ چگونه پیش میرود، اما او گفت "شکست برای ما یک راه حل نیست."

در یک انکشاف دیگر، موسسه مدافع از حقوق بشر عفو بین المللی در لندن در یک نامه سر گشاده از اتحادیه اروپائی خواسته است تحفظ حقوق بشر در پاکستان و حکومت قانون در آن کشور را اساس و قاعده روابط نزدیکتر خود با آن کشور سازد.

از جانب دیگر کمیته بین المللی صلیب سرخ امروز چهار شنبه گفت اهالی ملکی که در ساحات شان و در داخل منازل شان در سوات محصور باقی مانده اند، محتاج به همه چیز اند و به کمک نیاز خواهند داشت.

انتظار میرود پاکستان و اتحادیه اروپائی بر رشد میزان تجارت بشمول امکان عقد یک موافقه نامه تجارت آزاد بین شان عطف توجه کنند.