وزير خارجهء برتانيه در کابل - 2003-06-30

جک سترا وزير خارجهء برتانيه ميگويد افغانستان از زمان ختم حکمروائی طالبان باينطرف تحولات وسيع مثبتی نموده ولی امنيت هنوز هم بزرگترين مشکل آن کشور است.

جک سترا امروز بعد از مذاکرات با داکتر عبدالله، وزير خارجهء افغانستان در کابل بخبرنگاران گفت برتانيه به کمک در راهء بهبود بخشيدن به امنيت متعهد است ولی افغان ها در نهايت مسؤل بميان وردن صلح در کشور شان می باشند.

جک سترا همچنان با حامد کرزی، رئيس دولت مؤقت افغانستان ملاقات خواهد کرد.

انتظار می رود که اين سفر دو روزهء وزير خارجهء برتانيه ازافغانستان بر نقش برتانيه در مساعدت به قوای امنيتی و جلو گيری از قاچاق مواد مخدر متمرکز باشد. مامورين برتانوی اخيراًاعلام داشته اند که يک هيئت پنجاه نفری عساکر و مامورين ملکی را در ماهء جولای برای مساعدت در مساعی باز سازی به مزار شريف خواهند فرستاد .

بيش ازپنج هزار عسکر قوای ائتلاف در کابل تعبيه شده اند ولی برتانيه و ايالات متحده حاضر نبوده اند عمليات عساکر را در کابل به ولايات نا آرامی که جنگ سالاران اداره می کنند توسعه دهند.

در عين زمان در شهر جلال آباد در شرق افغانستان امروز دو شنبه مامورين امنيتی می گويند چندين راکت بر ساختمانها شليک گرديد و خساراتی را بار آورد ولی تلفاتی نداشت .

اين حملات در منطقه ای در جلال آباد بعمل آمد که ادارهء کمک به اطفال ملل متحد موقعيت دارد .هيچ گروهی مسؤليت آنرا ادعا نکرده است. جلال آباد در مسير جاده ای قرار دارد که به پاکستان منتهی می شود و صحنهء چندين حملهء راکت و انفجار بم ها از سقوط طالبان در اواخر سال دوهزار و يک به اينطرف بوده است.