یک عضو ارشد شبکه القاعده در هلمند کشته شد

قول اردوی کوماندوهای افغان ادعا کرد که یک عضو ارشد شبکۀ القاعده در هلمند کشته شد.

بر اساس ادعای این قول اردو، نیروهای ویژه تیم بگرام، دیروز عملیاتی را جهت دستگیری عبدالرحیم المصری، عضو ارشد شبکۀ القاعده در ولسوالی گرمسیر هلمند انجام دادند.

عبدالقیوم نورستانی، سخنگوی قول اردوی کوماندوهای افغان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در این عملیات، عبدالرحیم المصری با شش تن از افرادش از پا در آمدند.

او افزود: "یکی از افراد بلندپایه القاعده بود که تمام دستورات این باند را در هلمند و تمام افغانستان به دوش داشت".

در مورد هویت افراد کشته‌شدۀ المصری معلومات داده نشده است که آنان نیز عرب بوده اند یا افغان.

قول اردوی کوماندوهای افغان در خبرنامه‌ای گفته است که در این عملیات دو خانم پاکستانی نیز بازداشت شده اند.

همچنان نیروهای ویژۀ افغان تأیید کرده است که در این عملیات اسلحه، برخی تجهیزات نظامی و ارتباطی، پاسپورت، اسناد و کتاب رهنمای ماین‌سازی به دست نیروهای ویژه افتاده است.

قول اردوی کوماندوهای افغان تخریب‌شدنیک کارخانه ماین‌سازی را نیز در ولسوالی گرمسیر تأیید کرد.

حملۀ طالبان در غزنی

احمدخان سیرت، آمر مطبوعات فرماندهی پولیس غزنی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که فرمانده پولیس محلی ولسوالی جغتوی این ولایت با ۵ سرباز امنیتی در حملۀ طالبان کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.

به گفتۀ وی، حوالی ساعت ۱:۰۰ پس از نیمه‌شب گذشته، صدها جنگجوی طالبان بر چندین پوستۀ امنیتی ولسوالی جغتو در درۀ قیاق حملۀ کردند.

آقای سیرت افزود: "فعلأ قوماندان امنیه با نیروهای کمکی در ساحه رفته و وضعیت نورمال است".

اما خالقداد اکبری، عضو شورای ولایتی غزنی ادعا دارد که در این حملات طالبان شش پوستۀ نیروهای امنیتی افغان به دست طالبان افتاده و طالبان پس از انتقال تجهیزات نظامی آن این پوسته‌ها را به آتش کشیده اند.

او افزود: "جنگ هنور میان نیروهای امنیتی و طالبان جریان دارد و احتمال سقوط پوسته‌های امنیتی بیشتر وجود دارد و تلفات نیروهای امنیتی نیز زیاد است".

اما آمر مطبوعات فرماندهی پولیس سقوط پوسته‌های امنیتی دره قیاق را به دست طالبان رد کرد و گفت که حملات افراد این گروه به عقب زده شده است.

فرماندهی امنیه ولایت غزنی نیز مدعی است که در حملات شب گذشتۀ طالبان، ۳۰ تن از افراد این گروه کشته و۱۵ تن دیگر شان زخمی شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صفحۀ توییترش ادعا کرده است که این گروه دیشب پنج پوستۀ امنیتی نیروهای افغان را در ولسوالی جغتو سقوط داده و دستِ‌کم ۴۵ سرباز امنیتی افغان در این حملات کشته و زخمی شده اند.

اما مقام‌های فرماندهی امنیه غزنی این ادعای طالبان را رد کرده اند.