کشته شدن ده ها مخالف دولت در کندهار ولوگر

Visitors pose for photographs in front of an installation "Museum of the Moon", a giant seven-meter-wide glowing sculpture of the moon, created by British artist Luke Jerram in Hong Kong to celebrate the Mid-Autumn Festival.

وزارت داخله افغانستان می گوید که روز گذشته در ولسوالی خروار ولایت لوگر ۴۵مخالف دولت کشته شده اند که ۷جنگجوی خارجی نیز شامل آنان است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می گوید که دو شب قبل، درولسوالی شورآبک ولایت کندهار ۱۰۰ مخالف مسلح کشته شده و۵۰ نفردیگر زخمی شده اند.

تا کنون مخالفان مسلح دولت دراین مورد اظهار نظر نکرده اند.

یک گروپ ۲۰ نفره طالبان درغزنی دستگیرشدند

ازسوی هم مسئولین محلی ولایت غزنی می گویند که درطی چهار روز اخیر یک گروپ بیست نفره گروه طالبان که قصد حمله بر مرکزشهرغزنی را داشتند دستگیرشدند.

این مسئولین می گویند که سه قوماندان برجسته طالبان با شش طراح حملات انتحاری نیز شامل این 20 نفر بوده که تصمیم بر حملات گسترده برمرکز شهرغزنی راداشتند.

محمد علی احمدی معاون والی غزنی باتأیید این خبر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" در طی سه چهار روز اخیر یک گروپ های مختلف از طالبان دستگیر شده اند که بعد از سقوط شهر کندز آنان قصد حمله بر مرکز شهرغزنی راداشتند".

آقای احمدی گفت:" شش طراح حملات انتحاری، سه قوماندان برجسته طالبان و چندین فرد دیگر که جی پی اس ساحات آسیب پذیر را گرفته بودند وهمچنان عکس وویدیو برای راه اندازی حملات به طالبان تهیه کرده بودند دستگیر شده اند".

از نزد این افراد دو موتر مملو از مواد انفجاری و نقشه های ساحات نظامی غزنی نیز به دست آمده است.

غزنی از ولایات نا آرام درمرکز کشور است که طالبان مسلح درشماری از ولسوالی های آن حضور گسترده دارند.

بعد ازسقوط ولایت کندز طالبان حملات گسترده را درشماری از ولسوالی های این ولایت راه اندازی کرده اند اما مسئولین غزنی می گویند که نیروهای امنیتی غزنی قادر با هرگونه مقابله با طالبان اند.

معاون والی غزنی گفت:" گروه طالبان بعد ازسقوط شهر کندز تصمیم برحملات گسترده گروهی برمرکز شهرغزنی را داشند تا برای مدت کوتاهی مرکز شهراین ولایت را نیز به تصرف شان درآورند اما این طرح طالبان ناکام شده است.

تا کنون گروه طالبان دراین مورد اظهار نظر نکرده اند. اعضای شورای ولایتی غزنی نیز می گویند که افراد گروه طالبان از ولایات میدان وردک، زابل ولوگر درشماری از ولسوالی های ولایت غزنی تجمع کرده واکنون نیز قصد حمله برمرکز شهرغزنی را دارند.

عبدالجامع جامع معاون شورای ولایتی غزنی دراین باره به صدای امریکا گفت:" به شمول بیست نفر سرگرپ وطراح حمله مرکز شهرغزنی دستگیر شده است که حمله طالبان را برمرکز شهراین ولایت ناکام می کند".

آقای جامع گفت:" تصرف مرکز شهرغزنی توسط طالبان امکان پذیر نیست زیرا مردم غزنی با نیروهای امنیتی همکاری دارند ونمی خواهند که طالبان مرکز این شهر را تصرف نمایند".

این درحالیست که به دنبال سقوط مرکز شهرکندز قدم شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان وجنرال ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله در هفته گذشته، جهت آسیب شناسی و بر رسی وضعیت شهر غزنی به این ولایت سفرکردند.

مسئولین محلی غزنی می گویند که تدابیر ویژه امنیتی در دو هفته اخیر درشهر غزنی اتخاذ شده است وازسوی هم تقاضای راه اندازی گزمه های منظم هوایی را نیز ازوزارت دفاع وداخله کشور کرده اند.