تیم ملی کرکت افغانستان به جام جهانی هند راه یافت

افغانستان با پیروزی امروز برای چهارمین بار به جام جهانی ۲۰ اووره می رود.

تیم ملی کرکت افغانستان امروز پس از شکست دادن پاپوا نیو گینی توانست به جام جهانی ۲۰ اوورۀ کرکت هند راه یابد.

پاپوا نیو گینی که تاس یا شیر و خط را برنده شد، افغانستان را به فیلدنگ دعوت کرد و در ۲۰ اوور با از دست دادن ۶ بازیکن توانست ۱۲۷ دوش کسب کند.

افغانستان برای صعود به جام جهانی ۱۲۸ دوش کار داشت و طوری به نظر می رسید که می باید به زودی این هدف را پوره کند. اما خارج شدن محمد شهزاد در نخستین بال نخستین اوور بازی، این دلهره را ایجاد کرد که مبادا یکبار دیگر سرنوشت رقابت افغانستان با هانگ کانگ تکرار شود.

اما نوروز منگل در این رقابت با نمایش حوصله مندی و تجربۀ چندین ساله، با سه ضربۀ شش نمره یی و دو ضربۀ چهار نمره یی در ۵۶ بال، ۶۵ دوش کسب کرد و نقش اساسی را در پیروزی افغانستان و راهیابی تیم ملی کرکت آن کشور به جام جهانی ۲۰ اوورۀ هند بازی کرد.

سمع الله شینواری، اضغر ستانکزی و محمد نبی عیسی خیل نیز هر یک با کسب ۶، ۲۲ و ۱۱ دوش از میدان حذف شدند.

رقابت به دو اوور اخیر کشانیده شد اما نجیب ځدران در حالیکه هنوز ۱۰ بال رقابت باقیمانده بود با یک ضربۀ شش نمره یی هدف ۱۲۸ دوش را پوره کرد و پیروزی افغانستان را یقینی ساخت.

اصغر ستانكزى، كپتان تيم ملى كركت افغانستان راهيابى تيمش را در جام جهانى ٢٠ اووره كركت ٢٠١٦ به تمام افغانها تبريك گفته علاوه کرد که از نتيجۀ رقابت با هانگ كانگ متاسف است اما ازينكه در نهايت توانستند "به جام جهانى راه يابد خوشحال است."
كپتان تيم ملى كركت افغانستان گفت كه تلاش خواهند كرد با كاركردگى بهترى در رقابت هاى هند حضور يابند.

نوروز منگل که پیروزی افغانستان را تضمین کرد.

نوروز منگل یکبار دیگر به حیث بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

بازیکنان تیم پاپوا نیو گینی، در برابر خط بالنگ افغانستان کارکردگی خوبی به نمایش گذاشتند. هدف ۱۲۷ دوش دشوار پنداشته نمی شود اما برای تیمی تحت فشار مانند افغانستان، می توانست آزمون برانگیز باشد.

تیم ملی کرکت افغانستان پس از شکست در برابر هانگ کانک و حذف از دور نهایی رقابت های راهیابی به جام جهانی، با انتقادات شدید کارشناسان امور ورزشی رو به رو شد.

انتظار می رفت افغانستان پس از سه پیروزی پیهم بدون درد سر به جام جهانی ۲۰ اوورۀ هند و دور نهایی رقابت های راهیابی به آن جام گام نهد. اما عدم کارکردگی حرفه یی در رقابت با عمان و ریزش باران، امتیازات آن تیم را کاهش داد و ملی پوشان افغان مجبور شدند برای راهیابی به هند، نخست به مصاف هانگ کانگ بروند و پس از آن با پاپوا نیو گینی زور آزمایی کنند.

امینی، بازیکن تیم ملی پاپوا نیوگینی با کسب ۳۷ دوش بلندترین نمره را در زمرۀ بازیکنان آن تیم کسب کرد که پس از آن وانووا ۲۲ و فئیر ۱۱ دوش کسب کردند.

در خط بالنگ پاپوا نیو گینی، باز هم نام های وانووا و امینی به چشم می خورد که هر یک توانستند دو دو بازیکن افغانستان را از میدان خارج کنند.

اما در خط بالنگ افغانستان، شاهپور ځدران دو بازیکن و محمد نبی عیسی خیل، دولت ځدران، میرویس اشرف و حمید حسن یک یک بازیکن تیم پاپوا نیو گینی را از میدان خارج کردند.

کارشناسان به این باور اند که حضور دوبارۀ حمید حسن در میدان این امیدواری را ایجاد کرده که خطر بالنگ تیم ملی در رقابت های هند نیز بتواند کارکردگی شایسته تری از خود به نمایش بگذارد.

تیم ملی کرکت افغانستان با این پیروزی، برای چهارمین بار روانۀ رقابت های جام جهانی ۲۰ اوورۀ کرکت می شود. ملی پوشان افغان پیش از این در سال های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ نیز توانسته بودند به جام جهانی ۲۰ اووره راه یابند.